Zespół CSIRT Komisji Nadzoru Finansowego zgłosił w sierpniu 1031 fałszywych reklam i 2007 niebezpiecznych domen wykorzystujących wizerunki znanych instytucji. Ponad połowa wykrytych prób oszustwa dotyczyła Baltic Pipe - poinformował CSIRT KNF w poniedziałek.
Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego zamieścił w poniedziałek na Twitterze podsumowanie swojej działalności w sierpniu.
Cyberprzestępcy publikując fałszywe reklamy w mediach społecznościowych wykorzystują wizerunki znanych instytucji. Zespół CSIRT KNF zgłosił w sierpniu 1031 fałszywych reklam i 2007 niebezpiecznych domen związanych z tym oszustwem - poinformował CSIRT KNF.
Oszuści publikują fałszywe reklamy w mediach społecznościowych, które prowadzą do niebezpiecznych stron, gdzie wymagane jest dokonanie rejestracji - wyjaśniono. Wskazano, że cyberprzestępcy pozyskując w ten sposób dane, nawiązują kontakt z ofiarami i zachęcają je do zainwestowania swoich oszczędności.
Z załączonej do wpisu infografiki wynika, że w sierpniu 2023 r. cyberprzestępcy najczęściej nawiązywali w swoich oszustwach do projektu Baltic Pipe realizowanego przez polskiego operatora gazociągów przesyłowych Gaz-System oraz operatora duńskiego systemu przesyłowego gazu Energinet. Wizerunek tego przedsięwzięcia został wykorzystany w 51 proc. fałszywych ogłoszeń. Drugie miejsce zajęła pod tym względem produkująca samochody elektryczne amerykańska firma Tesla, której wizerunek pojawił się w 24 proc. prób oszustwa. W dalszej kolejności przestępcy podszywali się m.in. pod PGNiG z Grupy Orlen (6 proc.), inne spółki Skarbu Państwa (3 proc.) oraz banki (2 proc.).
Zespół CSIRT KNF realizuje zadania Sektorowego Zespołu Cyberbezpieczeństwa we współpracy z podmiotami krajowego systemu cyberbezpieczeństwa, a w szczególności zespołami CSIRT poziomu krajowego. Sektorowy Zespół Cyberbezpieczeństwa został utworzony przez KNF.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.