REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
14 sierpnia 2023 13:00 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz 1.5 tys. odsłon

Śląsk: Magistrala Węglowa powstała w krótszym czasie, niż odbudowa trasy Bytom - Ruda Śląska

Pociągi z Bytomia do Rudy Śląskiej mają pojechać trasą przebiegającą między kopalnią Bobrek (z lewej) a Elektrociepłownią Szombierki (z prawej)
fot: Tomasz Rzeczycki

W ciągu kilku minut spod kopalni Bobrek można by było dojechać pociągiem do Rudy Śląskiej Chebzia. Teoretycznie, gdyż pod kopalnią nie zaplanowano przystanku kolejowego, chociaż kiedyś był.

W ramach programu Kolej Plus ma powstać połączenie kolejowe łączące dworzec w Bytomiu przez dzielnice Bobrek i Orzegów do stacji Ruda Chebzie. To około 7 kilometrów starym śladem, po którym w przeszłości jeździły pociągi. Inwestycja ma być zakończona za 6 lat, w 2029 r. Dla porównania: przedwojenna Magistrala Węglowa zupełnie nowym śladem powstała w ciągu 5 lat. Tyle minęło od momentu wydania rozporządzenia prezydenta w 1928 r. do momentu otwarcia w 1933 r. ostatniego odcinka między Zduńską Wolą Karsznicami a Inowrocławiem.

- 5 grudnia 2022 roku prezydent Bytomia Mariusz Wołosz podpisał w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach umowę ze spółką PKP PLK na opracowanie Studium Projektowo-Technicznego oraz realizacji robót budowlanych w ramach programu Кolej Plus. Podpisana umowa zakłada powstanie: koncepcji programowo-przestrzennej określającej w sposób szczegółowy zakres rzeczowy prac niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dokumentację projektową obejmującą projekt budowlany wraz z nadzorem autorskim, a także konieczność uzyskania niezbędnych dokumentów, pozwoleń oraz decyzji administracyjnych, środowiskowych oraz dotyczących ustalenia lokalizacji linii kolejowej, która połączy Bytom z Rudą Śląską - informuje Tomasz Sanecki z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.

Gminy Bytom i Ruda Śląska podpisały też porozumienie między sobą i Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią.

- Gmina Bytom wniosła głównie uwagi dotyczące umiejscawiania przystanku kolejowego przy obecnym wiadukcie ul. Zabrzańskiej oraz nowego przystanku kolejowego w Szombierkach. Drugi przystanek nie został uwzględniony przez PKP PLK - dodaje Tomasz Sanecki z UM Bytom.

Pociągi mają pojechać śladem rozebranej linii kolejowej nr 710 Bytom - Bytom Bobrek, która omija łukiem z jednej strony Elektrociepłownię Szombierki, a z drugiej KWK Bobrek-Piekary Ruch Piekary. Następnie przy kopalni, na wysokości dawnej dwupoziomowej stacji kolejowej Bytom Bobrek, wjadą na linię Bytom Karb - Ruda Chebzie, noszącą niegdyś numer 188. Obecnie znaczna jej część wchodzi w skład linii nr 189 Zabrze Biskupice - Ruda Chebzie. Przed stacją Ruda Chebzie zaplanowano odgałęzienie, aby pociągi z Bytomia mogły jechać także w stronę Zabrza i Gliwic

Na początku sierpnia podpisana została umowa z wykonawcą. Inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe, zachwala projekt nowego-starego połączenia.

- Budowa łącznic kolejowych usprawni połączenie Bytomia z Zabrzem, Rudą Śląską oraz Katowicami. Podróż pociągiem z Bytomia do Rudy Chebzie zajmie 10 min, a z Rudy Orzegowa do Katowic 15 min. Będzie to nowe, atrakcyjne połączenie kolejowe. Celem utworzenia dodatkowej trasy jest włączenie nowych dzielnic Bytomia i Rudy Śląskiej do sieci kolejowych przewozów pasażerskich, a także umożliwienie uruchomienia nowych połączeń w aglomeracji. Projekt obejmuje budowę dwóch łącznic kolejowych, pozwalających na przejazd od Bytomia przez Rudę Orzegów do Rudy Śląskiej i Zabrza oraz modernizację linii między Zabrzem Biskupicami a Rudą Chebzie (nr 189) - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.

Prace projektowe będą realizowane w latach 2023 – 2026. Roboty budowlane mogą być prowadzone w latach 2026 – 2029. Szacowana wartość całego zadania to ponad 270 mln zł.

PKP PLK nie udzieliło nam informacji, czy planowana do odbudowy trasa z Bytomia do Rudy Śląskiej Chebzia będzie posiadać parametry umożliwiające wjazd ciężkich składów z węglem, czy tylko lekkich pociągów pasażerskich.

Co można było zrobić lepiej? Nie pomyślano o odtworzeniu dwupoziomowego przystanku pasażerskiego właściwie tuż przy płocie kopalni Bobrek. Ułatwiło by to nie tylko dojazd do kopalni, ale także przesiadki na pociągi jadące trasą Bytom - Gliwice. Nie zaplanowano istniejącego w przeszłości krótkiego odgałęzienia łączącego stacje Bytom Bobrek i Bytom Karb. Gdyby je odtworzyć, powstałaby możliwość np. kierowania objazdem pociągów towarowych czy pasażerskich z Katowic przez Rudę Chebzie w stronę Tarnowskich Gór.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • ICAZS
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Nowy dyrektor w kopalni
25 listopada 2024
31.9 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]