Gdy w marcu 2022 roku wstrzymano całkowicie ruch pociągów pasażerskich na trasie Tarnowskie Góry - Katowice to kolej zapowiadała, że prace potrwają krócej niż dwa lata. W wakacje okazało się jednak, że potrwają zauważalnie dłużej.
Linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory - Tczew, znana potocznie jako Węglówka lub Magistrala Węglowa, podlega od kilku lat przebudowie. W przypadku prac podjętych na odcinku Nakło Śląskie - Chorzów Batory, zarządca infrastruktury kolejowej zadecydował, aby wstrzymać całkowicie ruch pociągów pasażerskich na trasie Tarnowskie Góry - Nakło Śląskie - Chorzów Batory - Katowice. Ostatni jak dotąd pociąg Kolei Śląskich przejechał tą trasą w sobotę 12 kwietnia 2022 r. Przewidywano wznowienie ruchu na początku 2024 r. Co nie wyszło?
- Zgodnie z ustaleniami pomiędzy PLK SA a miastem Bytom oraz Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, przebudowa stacji Bytom objęła dodatkowe elementy, takie jak historyczne przeszklenia oraz wykonanie wzmocnień hali peronowej. Takie rozwiązanie pozwoli na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru hali peronowej, o co wnioskowali lokalni społecznicy. Odnowione zostaną też dwa przejścia podziemne, w tym przejście na perony. Z uwagi na zwiększony zakres zadania w stacji Bytom, przesunięciu uległ termin zakończenia inwestycji. Zakończenie zadania planowane jest w 2025 r., jednakże całość zmodernizowanej infrastruktury pasażerskiej zostanie udostępniona w III kwartale 2024 r. - deklaruje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jak wynika z informacji przekazanych przez PKP PLK, aktualnie prace prowadzone są na sześciu odcinkach linii. Są to fragmenty Chorzów Batory - Chorzów Stary, stacja Chorzów Stary, stacja Bytom, odcinki Bytom – Bytom Północ, Bytom Północ – Radzionków oraz Radzionków – Nakło Śląskie.
Na odcinku Chorzów Batory – Chorzów Stary zakończono montaż torów wraz z rozjazdami, prowadzone są prace przy podbiciu i zgrzewaniu torów.
Powstaje zupełnie nowy przystanek Chorzów Uniwersytet między Chorzowem Batorym a Chorzowem Miastem. Wykonano już m.in. mury oporowe i podwyższenie nasypu. Układany jest tor, budowany jest peron i przejście pod torami z wyjściem na peron. Wybudowano nowy wiadukt kolejowy łączący ulicę Zabrską i Głogowską.
Prócz tego budowane są perony w stacji Chorzów Miasto a także prowadzone są prace torowe i peronowe na stacji Chorzów Stary.
- W stacji Bytom prowadzone są prace, których efektem będą wygodniejsze podróże pociągiem w stronę Katowic i Tarnowskich Gór. Roboty pozwolą na zwiększenie przepustowości stacji oraz rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego. Aktualnie prowadzone są prace w przejściach podziemnych i na peronach. Na hali peronowej wykonano piaskowanie części konstrukcji stalowej oraz wzmocnienie fundamentów. Rozbierany jest stary dach. Rozpoczęły się roboty związane z budową niezbędnych wzmocnień konstrukcji. Budowane jest nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa. Przebudowywany jest wiadukt kolejowy w ciągu ul. Zabrzańskiej, Łagiewnickiej i Miarki. Zostaną zachowane fronty konstrukcji stalowych oraz odtworzone powierzchnie ścian i gzymsów z cegły. Na stacji zostanie przebudowanych ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Układ torowy w stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem istniejącej nastawni bramowej - wylicza Katarzyna Głowacka z PKP PLK.
Na odcinku Bytom – Bytom Północ budowana jest nastawnia w Bytomiu Karbiu. Wykonano też fundamenty pod konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. Prowadzone są prace odwodnieniowe. Natomiast na odcinku Bytom Północ – Radzionków – Nakło Śląskie prowadzone są prace na obiektach inżynieryjnych.
Fragment linii kolejowej nr 131 w rejonie stacji Bytom Karb narażony jest na szkody górnicze. W tamtym rejonie węgiel wydobywa bytomska kopalnia Bobrek. Ze względu na obszary objęte szkodami górniczymi na odcinku linii słupy sieci będą posadowione na specjalnych konstrukcjach. Do tej pory w trakcie trwającej ponad rok inwestycji, szkody górnicze nie spowodowały uszkodzeń w torowisku.
Równolegle do linii kolejowej nr 131 przebiega linia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, która w dwóch miejscach krzyżuje się z linią 131 - w Bytomiu Karbiu i w Tarnowskich Górach. W związku z tym konieczne będzie zamknięcie ruchu na linii wąskotorowej.
- Tymczasowe zmiany w komunikacji GKW są planowane poza weekendami dla prac związanych z przebudową obiektu w Bytomiu Karbiu. Przebudowa toru nr 2 będzie odbywała się w 2024 roku i również w tym terminie zmiany będą uzgadniane - zapowiada Katarzyna Głowacka z PKP PLK.
Jako że linia kolejowa nr 131 na swym górnośląskim odcinku jest dwutorowa, prace zaplanowano tak, aby możliwy był ruch pociągów towarowych przynajmniej po jednym torze, za wyjątkiem całkowicie zamkniętej trasy Chorzów Batory - Chorzów Miasto - Chorzów Stary. Pociągi z węglem mogą więc nadal korzystać z węglówki. Według danych za lipiec 2023 r., średnio przez stację Chorzów Stary przejeżdżało około 30 pociągów w dobie. Natomiast przez posterunek odgałęźny Bytom Północny – około 40 pociągów w dobie.
Również KWK Bobrek-Piekary Ruch Bobrek w Bytomiu miał dotąd zapewniony dostęp do przebudowywanej linii. Według danych z PKP PLK, średnio w lipcu z kopalni Bobrek wyjeżdżał jeden pociąg na dobę na linię nr 131.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.