W niedzielę, 11 czerwca 2023 r., zacznie obowiązywać druga już w tym roku korekta rocznego rozkładu jazdy pociągów. Na uwagę zasługuje to, że od tego momentu lub w wakacje pociągi pasażerskie pojadą po kilku trasach wykorzystywanych tylko sezonowo. Są wśród nich trasy, po których na co dzień kursują wyłącznie pociągi z węglem.
Wakacyjne pociągi kursują już na linii z Zubków Białostockich do Białegostoku, lecz nie na całej trasie - tylko na liczącym ponad 37 km odcinku Waliły - Białystok. Uruchomiono je w soboty i niedziele od 3 czerwca do 30 września 2023 r. W tym roku na tej trasie pociągi kursowały także 1 i 3 maja. Rozkład jazdy jest bardzo skromny, zakłada po dwa pociągi w każdym kierunku. Ma też być uruchomiony nocny pociąg z Waliłów do Białegostoku 30 lipca i 10 września.
Na linii kolejowej nr 275 kursują w ciągu roku wyłącznie pociągi z węglem, który wydobywa Kopalnia Węgla Brunatnego Sieniawa. Jeżdżą one z Sieniawy przez Łagów do Toporowa i dalej w kierunku Konina. W wakacje letnie w soboty, niedziele i święta zaplanowano poranny pociąg z Zielonej Góry przez Świebodzin i Toporów do Łagowa oraz wieczorny w odwrotnym kierunku. Prócz tego będzie jedna para pociągów na skróconej trasie Toporów - Łagów. Oprócz wakacji wyznaczono kilka innych dni kursowania tych pociągów, m.in. 1 i 3 maja, Boże Ciało czy sobota i niedziela po Bożym Ciele.
Tylko od 24 czerwca do 3 września 2023 r. mają kursować w tym roku pociągi na odcinku Lębork - Łeba. To sześć par pociągów osobowych oraz cztery pary pociągów pośpiesznych. Jednym z nich jest międzynarodowy pociąg pośpieszny Wydmy z czeskiego Bohumina przez Tychy, Myszków, Toruń i Iławę. Pociąg ten w środkowej i południowej Polsce wytrasowany został w dwóch wariantach przez odcinki linii kolejowych używanych w ciągu roku tylko w ruchu towarowym. Chodzi o Magistralę Węglową, czyli linię nr 131 oraz przez odgałęziającą się od niej w kierunku Częstochowy linię nr 146 Chorzew Siemkowice – Wyczerpy.
Od 23 do 30 czerwca Wydmy między Częstochową Stradomiem a Chorzewem Siemkowicami mają kursować nieco dłuższą trasą, wytyczoną przez Częstochowę Stradom, Blachownię, Herby Stare, Herby Nowe i Kłobuck. Natomiast od 1 lipca do 3 września Wydmy pojadą przez Częstochowę i dalej linią nr 146. Co jest powodem czerwcowego objazdu?
– PLK SA realizują inwestycję na linii kolejowej Herby Nowe (Kalina) – Rusiec Łódzki. Zakres prac realizowanych w stacji Chorzew Siemkowice, w tym wymiana torów, przebudowa rozjazdów, wymiana sieci trakcyjnej, prace w zakresie urządzeń srk [sterowania ruchem kolejowym - red.], spowoduje zmiany w komunikacji. W terminie od 23 do 30 czerwca pociąg PKP Intercity Wydmy pojedzie trasą przez Herby Nowe i Częstochowę Stradom - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Pociąg Wydmy będzie więc jedynym pociągiem, który w wakacje ma zaplanowane postoje handlowe na stacji Zduńska Wola Karsznice na Magistrali Węglowej. W kierunku Helu i Łeby pociąg ten będzie się tam zatrzymywać około godz. 23.30, a w kierunku Bohumina przed godziną trzecią w nocy.
PKP Intercity zamierza uruchomić latem dwa inne pociągi jadące nad morze, które połączą zachodnią Małopolskę z polskim wybrzeżem z ominięciem Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Będą to pociągi Bursztyn (nr 38190/83190) relacji Kołobrzeg – Kraków i Kraków – Kołobrzeg oraz Korsarz (nr 53190/35190) relacji Hel – Kraków i Kraków – Hel. Zostały one skierowane na wykorzystywany w ruchu towarowym odcinek linii nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Jaworzno Szczakowa, prowadzący m.in. obok dawnej Huty Katowice.
Po torach kolejowych wykorzystywanych częściej do przewozu węgla, niż do przewozu pasażerów pojedzie latem uruchamiany przez PKP Intercity pociąg pośpieszny Pirat. Pomiędzy Katowicami a Rybnikiem nie pojedzie on ani standardową trasą przez Łaziska Górne, ani też trasą wybieraną zwykle przez pociągi pośpieszne - czyli przez Tychy i Orzesze Miasto. Skierowany zostanie od Katowic przez Katowice Zawodzie, Rudę Kochłowice i Zabrze Makoszowy oraz Knurów, czyli liniami kolejowymi nr 713, 651 oraz 141. To nie żaden objazd wynikający z nagłych prac czy remontów, lecz jest to trasa przewidziana w rocznym rozkładzie jazdy. Taką nietypową trasę dla tego pociągu na etapie konstrukcji rocznego rozkładu jazdy założył przewoźnik.
Linie kolejowe przewidziane wyłącznie lub głównie dla przewozów towarowych mają zwykle niższe parametry techniczne, niż linie kolejowe pasażerskie, gdzie prędkość jazdy ma większe znaczenie. Jednak w przypadku wymienionych tras towarowych nie zawsze tak jest. Magistrala Węglowa, czyli linia nr 131 na odcinku Herby Nowe – Chorzew Siemkowice ma prędkość maksymalną 100 km/h. Linia 141 na odcinku Zabrze Makoszowy – Ruda Kochłowice pozwala osiągnąć prędkość 80 km/h. Połączenie Częstochowy z Magistralą Węglową, czyli linia nr 146 Chorzew Siemkowice – Wyczerpy daje możliwość jazdy z prędkością 100 km/h.
Natomiast na krótkim odcinku linii nr 651 Gottwald – Hajduki, gdzie jeździć będzie latem pociąg Pirat, stan torów pozwala na jazdę z prędkością 30 km/h. Podobnie jest na trasie do kopalni węgla brunatnego Sieniawa, gdzie prędkość jest niewiele wyższa.
Czy w związku z wytrasowaniem kilku pociągów pośpiesznych wspomnianymi trasami nastąpi zmniejszenie przepustowości w ruchu towarowym? Czy w wakacje letnie po wspomnianych liniach pojedzie mniej pociągów z węglem, z uwagi na wpuszczenie tam pociągów Pirat i Wydmy? Okazuje się, że nie ma takiej zależności.
– Pociągi Pirat i Wydmy nie wpłyną na zmniejszenie przepustowości na ciągach towarowych. W okresie wakacyjnym liczba uruchamianych pociągów towarowych jest mniejsza w stosunku do okresu jesienno-zimowego - tłumaczy Katarzyna Głowacka z PKP PLK.
Czerwcowa korekta rozkładu jazdy pociągów obowiązywać ma do soboty, 2 września 2023 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.