Alstom podpisał umowę z miastem Kluż-Napoka na budowę pierwszej linii metra w Siedmiogrodzie w Rumunii. Spółka jest członkiem konsorcjum wspólnie z firmami budowlanymi Gulermak i Arcada. Łączna wartość kontraktu „pod klucz” wynosi około 1,8 mld euro, a udział Alstom wynosi około 400 mln euro - czytamy w komunikacie prasowym.
W ramach kontraktu Alstom będzie odpowiedzialny za integrację systemów oraz zapewni system sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji, zasilanie i prace torowe, wejścia na perony, centrum bezpieczeństwa i kontroli, a także sprawdzoną technologię cyberbezpieczeństwa w całym systemie. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnej technologii Urbalis, opartej o system Communications-based Train Control (CBTC), po raz pierwszy w Rumunii wdrożony zostanie najwyższy stopień automatyzacji (GoA4).
– Będziemy realizować bardzo ambitny i innowacyjny w skali całego kraju projekt infrastrukturalny. Metro w Kluż-Napoce to jeden z największych w Europie projektów „pod klucz”, obejmujących szerokie portfolio rozwiązań w obszarze sterowania ruchem i infrastruktury, co potwierdza wiodącą pozycję Alstom w dziedzinie zrównoważonej mobilności miejskiej. To także wspaniała okazja do wprowadzenia na rumuńskim rynku innowacyjnych technologii, takich jak bezzałogowe pociągi metra – podkreśla Gian Luca Erbacci, prezes Alstom w Europie, cytowany w komunikacie prasowym.
Spółka informuje, że pierwsza linia metra w Kluż-Napoce o długości 21 km uwzględnia 19 stacji podziemnych. Czas ich realizacji wynosi 8 lat. Pierwszy odcinek o łącznej długości ponad 9 km, uwzględniający 9 stacji i hale naziemną, zostanie sfinansowany ze środków rumuńskiego Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Realizacja tego odcinka zakończy się w ciągu czterech lat.
- Dzięki tej inwestycji, Kluż-Napoka będzie dysponować pierwszą w pełni zautomatyzowaną linią metra w Rumunii. Systemy metra zostaną wykonane przez Alstom „pod klucz”, z uwzględnieniem zintegrowanego centrum sterowania, technologii Urbalis CBTC pozwalającej na bezzałogowy ruch pociągów z dużą częstotliwością co 90 sekund oraz najnowocześniejszej platformy cyberbezpieczeństwa. Systemy umożliwią zapewnienie częstego, niezawodnego i efektywnego energetycznie transportu w kierunku wschód – zachód oraz znaczne wzmocnienie oferty zielonej mobilności w Kluż-Napoce - czytamy w komunikacie.
Alstom jest partnerem w realizacji „pod klucz” zintegrowanych systemów mobilności dostosowanych do indywidualnych potrzeb. W ciągu ostatnich 50 lat Alstom zrealizował na całym świecie 80 inwestycji „pod klucz”. Zrealizowane w ostatnim czasie projekty uwzględniają m.in. system lekkiej kolei w Montrealu (REM), metro w Rijadzie, 4. linia metra w Atenach, 18. linia metra w Paryżu, linia C w Tuluzie, linia L2 w Panamie, 3. linia metra w Guadalajarze oraz trasa 2020 metra w Dubaju.
Dzięki zaawansowanym i efektywnym systemom sterowania ruchem, wykorzystywanym na 145 liniach na całym świecie, Alstom jest globalnym liderem rynku CBTC. W Europie technologia Alstom jest wykorzystywana w Madrycie, Mediolanie, Lyonie, Lozannie, Paryżu i Amsterdamie na zróżnicowanych liniach o odmiennych stopniach automatyzacji. Technologie te są obecnie instalowane na wielu kolejnych liniach, w tym na 5. linii metra w Bukareszcie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.