Trwają roboty rozbiórkowe, przygotowanie nabrzeża pod pierwszy w Polsce terminal offshore - poinformował w czwartek podczas konferencji prasowej w Świnoujściu wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Zakończenie inwestycji planowane jest na przełomie 2024 i 2025 r.
W październiku ub.r. Orlen podpisał z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście umowę ws. budowy terminalu instalacyjnego w Świnoujściu.
Właśnie trwają roboty rozbiórkowe, przygotowanie nabrzeża pod bodaj najnowocześniejszy, ale przede wszystkim pierwszy w Polsce terminal offshore, który będzie zabezpieczał +local content+ (udział lokalnych firm w łańcuchu dostaw - PAP) inwestycji związanych z morską energetyką wiatrową - przekazał w czwartek wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Jak dodał, za parę miesięcy nastąpi odbiór pierwszej części, czyli gotowego nabrzeża, które rozpocznie rozładunki, przeładunki, a przede wszystkim obsługę morskich farm wiatrowych.
Zgodne z harmonogramem prac budowa terminalu ruszy w listopadzie tego roku, a zdolność operacyjną inwestycja osiągnie na przełomie 2024 i 2025 r.
Terminal instalacyjny to inwestycja niezbędna do tego, aby rozwijały się morskie farmy wiatrowe. Dzisiaj Polska stoi przed olbrzymim wyzwaniem. To wyzwanie związane z transformacją energetyczną, bezpieczeństwem energetycznym, dzisiaj szczególnie istotnym i dostrzeganym przez obywateli naszego kraju w kontekście wojny w Ukrainie - przekazała wiceminister klimatu i środowiska Małgorzata Golińska.
Dzisiaj trudno mówić o tym, abyśmy osiągnęli suwerenność energetyczną i bezpieczeństwo bez odnawialnych źródeł energii, a w tym szczególnie morskich farm wiatrowych - podkreśliła.
Budowa terminalu składa się z dwóch osobnych inwestycji - części hydrotechnicznej, za którą odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście i część lądowej, realizowanej przez Orlen Neptun.
ostał zakończony projekt na budowę tej inwestycji. W tej chwili trwają ostatnie uzgodnienia i do końca maja to powinno być gotowe, tak abyśmy mogli na przełomie maja i czerwca ogłosić przetarg na wykonawcę - poinformował prezes Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście S.A. Krzysztof Urbaś.
W ramach zadań realizowanych przez ZMPSiŚ powstaną dwa nowe nabrzeża wysunięte o 25 m na wodę w stosunku do istniejących nabrzeży. Pogłębiony zostanie tor wodny na odcinku od obrotnicy Mileńskiej do nowego terminala, a materiał z pogłębienia zostanie wykorzystany do wykonania zasypów pomiędzy nowymi, a istniejącymi nabrzeżami.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.