REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
12 maja 2023 07:00 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz

Pociągiem do Elektrociepłowni Szombierki?

Elektrociepłownia Szombierki. Widok ze stacji Bytom Karb Wąskotorowy
fot: Tomasz Rzeczycki

Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu zamierza odbudować bocznicę kolejową do nieczynnej Elektrociepłowni Szombierki. Tym razem nie miałaby ona służyć do przewozu węgla czy wywozu popiołów, lecz do transportu pasażerskiego.

- Jesteśmy na dość wstępnym etapie rozmów na ten temat. Rozmawiamy z firmą Arche i oni są zainteresowani. Mieliśmy już spotkanie w terenie z grupą architektów. Ten pomysł jest jak najbardziej realny - mówi Paweł Niemczuk, pełnomocnik zarządu i dyrektor do spraw administracyjnych w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu.

Jednotorowa bocznica miałaby mieć około 450 m długości. Poprzednia bocznica została rozebrana w czasach PRL. Łączyła się z torem szlakowym pomiędzy obecną stacją Bytom Karb Wąskotorowy a przystankiem wąskotorowym Szombierki Elektrownia. Pierwotnie istniał tam trójkąt torowy. Możliwy był wyjazd spod elektrociepłowni zarówno w kierunku stacji PKP Bytom, jak i w stronę Karbia. Pod koniec istnienia bocznicy już tylko w tym drugim kierunku.

Jak wynika z mapy, bocznica prowadziła wzdłuż granicy działek 1846/9, 1845/9 z działkami 1848/9, 1947/9, przypuszczalnie po terenie tych dwóch ostatnich.

- Dla wskazanych działek brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Obowiązujące Studium nie wyklucza możliwości poprowadzenia - odtworzenia toru kolei w poprzednim śladzie na cele ruchu turystycznego lub też obsługi nowych funkcji na terenie EC Szombierki. Nadmieniam, że użytkownikiem wieczystym działek gruntu 1846/9 i 1848/9  jest osoba prawna, działki 1845/9 i 1847/9 są przeznaczone pod budowę Bytomskiej Centralnej Trasy Północ-Południe zwanej potocznie BECETKĄ oraz drogę dojazdową do EC Szombierki. Na razie nikt nie zgłosił do Urzędu Miejskiego chęci odbudowy bocznicy kolejowej, wobec czego trudno nam zająć stanowisko w tej sprawie, dopóki oficjalnie taka informacje nie wpłynie do Urzędu Miejskiego w Bytomiu - informuje Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.

Po rozebranej bocznicy zostały resztki podkładów kolejowych. Ze względu na upływ czasu nadają się one do utylizacji.

Poza bocznicą do elektrociepłowni, Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w dalekosiężnych planach ma odbudowę jeszcze dwóch innych odcinków torów w Bytomiu. W celu przedłużenia linii kolejowej przewidywane jest odtworzenie dosyć okrężnego odcinka trasy pod dawną KWK Rozbark. To około 6 km toru. Znacznie mniej potrzebne będzie do odbudowy fragmentu bocznicy kolejowej do KWK Centrum. Tamten tor miałby służyć jako tor odstawczy dla wagonów ze stacji Bytom Karb Wąskotorowy.

Jednym z mankamentów nieułatwiających odbudowy jest zróżnicowany status poszczególnych działek, na których są lub były tory. Przykładowo istniejąca linia wąskotorowa od stacji Bytom do granicy z Tarnowskimi Górami nie ma jednego właściciela. Część działek należy do gminy Bytom i Skarbu Państwa, zaś część działek jest w użyczeniu od PKP SA na rzecz gminy Bytom.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • CDOXD
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Co z „czternastką” w węglowej spółce? Zarząd przedstawił propozycję
11 lutego 2025
34.2 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]