W przetargu na dostarczenie i obsługę Roweru Metropolitalnego wpłynęła jedna oferta - wynika z platformy zamówień Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przy budżecie 236,8 mln zł brutto firma Nextbike zaproponowała cenę 181,4 mln zł za podstawowy zakres zamówienia, a 331,8 mln zł - za opcjonalny.
Przygotowywany od paru lat Rower Metropolitalny ma być spójnym systemem roweru miejskiego dla 41 tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię miast i gmin. Ma to być przede wszystkim środek transportu, który ułatwi cały rok podróżowanie po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach. Ma zastąpić systemy rowerów miejskich zamawianych dotąd oddzielnie przez niektóre miasta.
W przyjętej w grudniu ub.r. wieloletniej prognozie finansowej GZM na projekt dotyczący uruchomienia, zarządzania i eksploatacji Roweru Metropolitalnego w latach 2023-29 przewidziano 240 mln zł, w tym 35,8 mln zł w 2023 r. i po 33,6 mln zł w latach kolejnych.
Początkowo władze Metropolii sygnalizowały wolę uruchomienia systemu Roweru Metropolitalnego w 2022 r., potem na początku 2023 r. We wcześniejszych etapach postępowania ws. Roweru Metropolitalnego do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło sześć odwołań potencjalnych oferentów.
Odwołania te dotyczyły m.in. opisu przedmiotu zamówienia, a w nim - m.in. fazowania wdrażania systemu. Ostateczna wersja opisu zakłada wdrożenie w I fazie, do 5 miesięcy, 172 stacji wypożyczeń i 1260 rowerów (w konkretnych miastach), w II fazie, do 11 miesięcy, montaż 500 kolejnych stacji i udostępnienie 3518 kolejnych rowerów, a w III fazie, do 22 miesięcy, montaż pozostałych 252 stacji i dostarczenie 2222 pozostałych rowerów.
Ogółem zamówienie podstawowe zakłada dostarczenie 7 tys. rowerów i 924 stacji z 4620 stojakami dla rowerów.
Zgodnie z ostatnią wersją opisu z 22 lutego br. czas trwania umowy w zamówieniu podstawowym to 60 miesięcy, z możliwością przedłużenia do 84 miesięcy w ramach opcji. Pozostałe założenia opcji to włączenie do systemu dodatkowych 806 rowerów i 806 kolejnych rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, a także zwiększenie liczby stacji rowerowych o 185 sztuk.
W połowie grudnia ub.r. GZM informowała o zakończeniu wcześniejszego dialogu konkurencyjnego i skompletowaniu dokumentów w postępowaniu dot. zamówienia systemu Roweru Metropolitalnego, zapowiadając jednocześnie wysyłkę zaproszeń do składania ofert przez uczestników dialogu.
Wstępne założenia systemu przyniosła koncepcja zamówiona przez GZM w lipcu 2020 r., a opublikowana pod koniec stycznia 2021 r. Po uzgodnieniach koncepcji z gminami zarekomendowano, aby w wypożyczalniach udostępniane były rowery standardowe IV generacji (tzw. smart bike, z lokalizatorami), co oznacza m.in. proste stojaki zamiast drogich stacji.
Jak deklarowali przedstawiciele urzędu metropolitalnego, ogłaszając postępowanie, dialog konkurencyjny miał doprowadzić do doprecyzowania warunków zamówienia, m.in. w zakresie długości okresu trwania umowy, ostatecznych parametrów rowerów i stacji, warunków świadczenia usługi serwisowania rowerów, relokacji czy sposobu zorganizowania najmu długoterminowego dla rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz rowerów niestandardowych typu cargo czy tandem.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.