Stracą mieszkańcy dawnego przykopalnianego osiedla, ale zyskają pracownicy kopalni. Z początkiem 2024 r. utworzony ma zostać przystanek kolejowy przy Zakładzie Górniczym Eko-Plus w Bytomiu. Niejako w zamian postanowiona została fizyczna likwidacja odległego o kilkaset metrów przystanku Bytom Północ.
Linia kolejowa nr 131, znana potocznie jako Magistrala Węglowa bądź Węglówka, przechodzi szeroko zakrojoną modernizację na odcinku Nakło Śląskie - Bytom - Chorzów Stary. Prace rozpoczęły się w marcu 2022 r. i zakończone mają być na początku 2024 r. Ponieważ trasa ma duże znaczenie dla wywozu węgla, na czas prac całkowicie wstrzymano ruch pasażerski, natomiast przewozy towarowe odbywają się przynajmniej po jednym torze, oprócz całkowicie zamkniętego odcinka w Chorzowie.
Pod koniec 2022 r. front robót objął teren sąsiadujący z ZG Eko-Plus. Blisko kopalni znajduje się betonowy wiadukt kolejowy linii nr 131 nad drogą krajową nr 11 Bytom - Kołobrzeg. Konstrukcja pochodzi z 1978 r.
- Prace przy wiadukcie w ciągu ul. Strzelców Bytomskich rozpoczęły się w grudniu 2022 r. i obejmują oczyszczenie powierzchni betonowych, wzmocnienie przyczółków, wymianę izolacji oraz zabezpieczenie antykorozyjne - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
W ramach prac zlikwidowany ma być usytuowany na odludziu przystanek Bytom Północny. Jedyne większe osiedle w jego pobliżu to zespół domów przy ul. Przy Kopalni Bytom. W przeszłości przystanek Bytom Północny pełnił dwojaką funkcję: korzystali z niego mieszkańcy Bytomia udający się do pobliskiego lasu, zwanego Dąbrową Miejską, jak i górnicy, którzy musieli pokonać jeszcze kilkaset metrów do KWK Powstańców Śląskich.
Bytom Północny przejdzie do historii. Perony mają być rozebrane, a kilkaset metrów od tego miejsca, w pobliżu drogi krajowej nr 11 i ZG Eko-Plus ma powstać inny przystanek kolejowy. Przystanek Bytom Stroszek będzie budowany w III kwartale 2023 r. To nie tylko ukłon w stronę górników z ZG Eko-Plus. Podróżni będą mieli łatwiejsza przesiadkę na tramwaj, gdyż pod torami kolejowymi przebiega linia łącząca centrum Bytomia z zajezdnią Stroszek.
Przypadek taki jak ten spod bytomskiej kopalni, czyli likwidacja dotychczasowego przystanku kolejowego i budowa w pewnym oddaleniu innego, nie jest ewenementem w skali kraju. Przykładowo na linii z Goleszowa do Wisły Głębce w ramach remontu zlikwidowano przystanek Wisła Obłaziec, tworząc nieco dalej przystanek Wisła Jawornik. PKP PLK zlikwidowały też niedawno przystanek Cieszyn Mnisztwo, czynny do 2012 r., uruchamiając w pobliżu przystanek Cieszyn Uniwersytet.
Przewidywane są dalsze tego typu posunięcia.
- Planowana jest zmiana lokalizacji peronów na stacji Szczebrzeszyn w związku z budową przystanku osobowego Szczebrzeszyn Miasto w innej lokalizacji. Przystanek Białystok Wiadukt zostanie zastąpiony budową nowego przystanku Białystok Zielone Wzgórza w ramach modernizacji linii kolejowej nr E75. Ponadto w 2023 r. w ramach modernizacji odcinka Będzin – Katowice Szopienice Południowe na linii kolejowej nr 1 peron na stacji Będzin zostanie zastąpiony nowym przystankiem Sosnowiec Środula oddalonym o 800 m od obecnego - informuje Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Czasem bywa i tak, że kolej likwiduje przystanek bez tworzenia w zamian innego. Taki los spotkał położony na Magistrali Węglowej przystanek Bachorce, usytuowany na wschód od Kruszwicy. Pociągi zatrzymywały się tam do 2011 r. Niskie perony, wykonane z podsypki tłuczniowej, zostały rozebrane. Parę lat temu rozebrana została nawierzchnia peronu w Olbrachtowicach na linii kolejowej nr 285 na Dolnym Śląsku. Ostatnie pociągi zatrzymały się tam w czerwcu 2000 r. Teraz, po remoncie linii, pociągi wróciły, ale już bez postojów w Olbrachtowicach.
Krótki był los przystanku pasażerskiego Kraków Olsza, funkcjonującego od 18 kwietnia 2018 r. do wakacji letnich w 2022 r. Prowizoryczny peron usypano tam na torze nr 5. Celem była obsługa podróżnych w trakcie jednego z etapów przebudowy linii kolejowych w Krakowie w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Przystanek tymczasowy spełnił swoją funkcję i został wyłączony z eksploatacji w wakacje 2022 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.