Stracą mieszkańcy dawnego przykopalnianego osiedla, ale zyskają pracownicy kopalni. Z początkiem 2024 r. utworzony ma zostać przystanek kolejowy przy Zakładzie Górniczym Eko-Plus w Bytomiu. Niejako w zamian postanowiona została fizyczna likwidacja odległego o kilkaset metrów przystanku Bytom Północ.
Linia kolejowa nr 131, znana potocznie jako Magistrala Węglowa bądź Węglówka, przechodzi szeroko zakrojoną modernizację na odcinku Nakło Śląskie - Bytom - Chorzów Stary. Prace rozpoczęły się w marcu 2022 r. i zakończone mają być na początku 2024 r. Ponieważ trasa ma duże znaczenie dla wywozu węgla, na czas prac całkowicie wstrzymano ruch pasażerski, natomiast przewozy towarowe odbywają się przynajmniej po jednym torze, oprócz całkowicie zamkniętego odcinka w Chorzowie.
Pod koniec 2022 r. front robót objął teren sąsiadujący z ZG Eko-Plus. Blisko kopalni znajduje się betonowy wiadukt kolejowy linii nr 131 nad drogą krajową nr 11 Bytom - Kołobrzeg. Konstrukcja pochodzi z 1978 r.
- Prace przy wiadukcie w ciągu ul. Strzelców Bytomskich rozpoczęły się w grudniu 2022 r. i obejmują oczyszczenie powierzchni betonowych, wzmocnienie przyczółków, wymianę izolacji oraz zabezpieczenie antykorozyjne - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
W ramach prac zlikwidowany ma być usytuowany na odludziu przystanek Bytom Północny. Jedyne większe osiedle w jego pobliżu to zespół domów przy ul. Przy Kopalni Bytom. W przeszłości przystanek Bytom Północny pełnił dwojaką funkcję: korzystali z niego mieszkańcy Bytomia udający się do pobliskiego lasu, zwanego Dąbrową Miejską, jak i górnicy, którzy musieli pokonać jeszcze kilkaset metrów do KWK Powstańców Śląskich.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.