W procedurze zamówienia systemu Roweru Metropolitalnego wpłynęło szóste już odwołanie, co oznacza, że w lutym br. nie uda się wybrać jego wykonawcy - podała we wtorek Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
W przyjętej w grudniu ub. roku wieloletniej prognozie finansowej GZM na projekt dotyczący uruchomienia, zarządzania i eksploatacji Roweru Metropolitalnego w latach 2023-29 przewidziano 240 mln zł, w tym 35,8 mln zł w 2023 r. i po 33,6 mln zł w latach kolejnych.
W połowie grudnia GZM informowała o zakończeniu wcześniejszego dialogu konkurencyjnego i skompletowaniu dokumentów w postępowaniu dot. zamówienia systemu Roweru Metropolitalnego, zapowiadając jednocześnie wysyłkę zaproszeń do składania ofert przez uczestników dialogu.
Na początku stycznia br. władze GZM poinformowały, że w przetargu pojawił się wniosek jednego z podmiotów dopuszczonych do dialogu konkurencyjnego do Krajowej Izby Odwoławczej o uznanie, że czas wskazany na 2260 rowerów w 5 miesięcy jest niemożliwy do spełnienia i zaburza konkurencję.
Metropolia przypominała wtedy, że rozpoczynając dialog, warunkiem uczyniła dostarczenie 4,6 tys. rowerów w 8 miesięcy licząc, że spowoduje to, że w postępowaniu pozostaną firmy z zapleczem, mające doświadczenie na rynku i tysiące funkcjonujących rowerów w różnych miastach.
Jak wynika z dokumentacji postępowania 2 lutego br. GZM zmieniła jego założenia tak, że w I fazie wdrażania Roweru Metropolitalnego (do pięciu miesięcy od podpisania umowy) system ma objąć 1260 rowerów i 283 stacji, w II fazie (do dwunastu miesięcy) - 4778 rowerów i 726 stacji, a w III fazie (22 miesiące): 7 tys. rowerów i 924 stacji. Termin złożenia ofert wyznaczono na 14 lutego.
Jak wynika z wtorkowej informacji GZM, tuż przed terminem złożenia ofert wpłynęło kolejne, już szóste odwołanie do KIO, co oznacza, że w lutym br. nie uda się wybrać wykonawcy. Do dwóch tygodni, po decyzji KIO, będziemy w stanie napisać więcej na temat planowanego harmonogramu prac nad rowerem metropolitalnym - zasygnalizowali przedstawiciele Metropolii.
Z zamieszczonego odwołania wynika, że jeden z oferentów zakwestionował m.in. nowe wymogi dot. liczby rowerów w pierwszych dwóch fazach. Jak napisano, żaden z wykonawców nie wnosił o zmianę liczby rowerów w I fazie, a system z tak małą liczbą rowerów będzie zachowywał się w sposób nieprzewidywalny, co skutkuje trudnościami ze skalkulowaniem ceny oferty i nadmierne ryzyko.
Przygotowywany od paru lat Rower Metropolitalny ma być spójnym systemem roweru miejskiego dla 41 tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię miast i gmin. Ma to być przede wszystkim środek transportu, który przez cały rok ułatwi podróżowanie po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach. Ma zastąpić systemy rowerów miejskich zamawiane dotąd oddzielnie przez niektóre miasta.
Początkowo władze Metropolii sygnalizowały wolę uruchomienia systemu Roweru Metropolitalnego w 2022 r., potem na początku 2023 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.