Górniczy telefon zaufania (32/736 19 47), który już od 12 lat działa w Wyższym Urzędzie Górniczym, w 2022 r. przyjął 70 zgłoszeń dotyczących nieprawidłowości w kopalniach. Pracownicy nadzoru górniczego stwierdzili ich zasadność w 25 przypadkach. Sześć z nich jest jeszcze na etapie rozpatrywania.
Najwięcej zgłoszeń dotyczyło w minionym roku przekroczenia dopuszczalnej temperatury. Było ich 19, z czego 12 potwierdzono. Kolejne miejsce zajęły te dotyczące nieprzestrzegania przepisów (8 nieprawidłowości; 2 potwierdzone), zagrożenia metanowego, w tym niesprawnych czujników metanometrii (6 nieprawidłowości; 4 potwierdzone), braku ładu i porządku w miejscu pracy oraz podczas wyjazdu załogi szybem (5 nieprawidłowości; 2 potwierdzone). Zgłoszenia dotyczyły także alkoholu (4 nieprawidłowości; 0 potwierdzonych), funkcjonowania Kopalnianych Stacji Ratownictwa Górniczego (3 nieprawidłowości; 0 potwierdzonych), robót strzałowych, w tym nieprawidłowego używania materiałów wybuchowych (3 nieprawidłowości; 0 potwierdzonych) oraz mobbingu (3 nieprawidłowości; 0 potwierdzonych). Odnotowano także zawiadomienia mówiące o dopuszczaniu osób do pracy bez posiadania odpowiednich kwalifikacji, nieprawidłowego stanu maszyn i urządzeń oraz nieprzestrzegania czasu pracy.
Dla porównania w 2021 r. najwięcej zgłoszeń dotyczyło także przekroczenia dopuszczalnej temperatury oraz nieprzestrzegania przepisów. W każdej z tych kategorii odnotowano 17 zawiadomień. W przypadku przekroczenia temperatury potwierdzono sześć z nich, a w temacie nieprzestrzegania przepisów było to pięć zgłoszeń.
Zawiadomień związanych z zagrożeniem metanowym w 2021 r. było dziesięć. Dotyczyły one także niesprawnych czujników metanometrii. Trzy z nich zostały potwierdzone przez organy nadzoru górniczego. Kolejne miejsce zajęły zgłoszenia dotyczące prowadzenia nielegalnej eksploatacji. Było ich siedem. Dwa z nich zostały potwierdzone. Pięć zawiadomień dotyczyło dopuszczania do pracy osób bez odpowiednich kwalifikacji, szkoleń i kursów. Tu potwierdzono jedno z nich.
– Górniczy telefon zaufania uruchomiony został w 2011 roku po serii wypadków, które wydarzyły się wówczas w krótkim, kilkudniowym odstępie czasu. To specjalne narzędzie dedykowane górnikom, pracownikom kopalń, by jak najszybszą drogą mogli powiadomić służby nadzoru górniczego o zaistniałych nieprawidłowościach, błędach, nadużyciach i niebezpiecznych sytuacjach z zakresu BHP w górnictwie – wyjaśnia prezes WUG Adam Mirek.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM.
Szczegóły: nettg.pl/premium
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.