Nową linią tramwajową, okalającą sosnowieckie osiedle Zagórze, przejechały pierwsze tramwaje - podała samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. To pierwsza od lat i jedyna w tej skali nowa inwestycja tramwajowa na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Budowę liczącego blisko 4 km przedłużenia obecnej linii nr 15 w Zagórzu spółka Tramwaje Śląskie rozpoczęła jesienią 2020 r. We wtorek rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada poinformował, że prace z kontraktowym terminem w styczniu 2023 r. nieco wyprzedziły harmonogram: nowa linia jest już gotowa do użytkowania.
- Poniedziałek, 5 grudnia br. przejdzie do historii, jako dzień, w którym pierwsze dwa tramwaje przejechały nową trasą w sosnowieckiej dzielnicy Zagórze. Były to wprawdzie pierwsze jazdy techniczne, ale zakończone sukcesem, co zwiastuje rychłe otwarcie trasy dla regularnej komunikacji tramwajowej - ocenił Zowada.
- Jako pierwszy na linię wjechał skład wagonów typu 105NF S. Ten przejazd odbywał się bardzo powoli, z częstymi postojami, zasadniczą oceną stanu torowiska, sieci trakcyjnej i pozostałej infrastruktury. Jak zwykle w takich sytuacjach dostrzegliśmy elementy wymagające korekty, ale właśnie po to takie przejazdy się organizuje - zrelacjonował.
Skład testowy przejechał cały 3,5-kilometrowy odcinek nowej linii od pętli Zagórze do ronda Jana Pawła II i z powrotem. Następnie na trasę wyjechał drugi tramwaj - wagon Pesa 2012N, czyli taki, jaki na co dzień obsługuje linię nr 15 do sosnowieckiego Zagórza.
- Pierwszy przejazd pokazał, że infrastruktura jest na to gotowa, zatem ten drugi przejazd miał na celu jazdę z pełną dozwoloną prędkością i sprawdzenie czasu przejazdu wraz z obsługą wszystkich przystanków, by zweryfikować założenia przyjęte przez ZTM do ułożenia nowego rozkładu jazdy linii nr 15 - wyjaśnił rzecznik.
- Przeprowadzone jazdy techniczne nie oznaczają, że wszystkie prace już się zakończyły. Generalny wykonawca prowadzi jeszcze roboty wykończeniowe i porządkowe. Wszystko wskazuje jednak na to, że w tygodniu przed świętami Bożego Narodzenia nowa linia zostanie oddana do eksploatacji - zasygnalizował.
Nowa, blisko czterokilometrowa linia wiedzie od dotychczasowej pętli tramwajowej, przez dwupoziomowe skrzyżowanie z przelotową ul. Braci Mieroszewskich. Następnie przecina al. Wolności i ul. ks. Blachnickiego, dalej prowadzi wzdłuż ul. Białostockiej, aby później skręcić w prawo i biegnąc obok al. Paderewskiego, dotrzeć do ul. Rydza-Śmigłego - z zakończeniem na rondzie Jana Pawła II.
Poza przebudową i rozbudową układu torowego i infrastruktury przystankowej, tramwajowa inwestycja obejmuje rozbudowę układu drogowego fragmentu ul. Braci Mieroszewskich (wraz z dojazdem do centrum handlowego) dla stworzenia centrum przesiadkowego w rejonie powstającego wiaduktu tej ulicy nad torami tramwajowymi.
Umowę z konsorcjum firm Eurovia Polska, KZN Rail i Nowak Mosty podpisano w kwietniu 2020 r., z terminem realizacji w ciągu 33 miesięcy. Wartość umowy to prawie 109 mln zł brutto. Przedsięwzięcie jest ujęte w wartym ponad 1 mld zł unijnym projekcie modernizacji infrastruktury tramwajowej w centralnej części woj. śląskiego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.