Zwardoń i Żywiec stracą połączenie z Mazowszem, a z Górnego Śląska nie będzie się dało bezpośrednio dojechać do Polnicy Zdroju czy Hrubieszowa. Żadnych dalekobieżnych połączeń nie będzie też od połowy grudnia w Sosnowcu Południowym. Nowy roczny rozkład jazdy przynosi szereg zmian w kursowaniu pociągów pośpiesznych PKP Intercity.
Chociaż remont linii kolejowej z Goleszowa do Wisły zakończył się 18 listopada, dopiero od niedzieli 11 grudnia, pojadą tam pociągi. PKP Intercity wraz z nowym rozkładem likwiduje dotychczasowe sobotnio-niedzielne połączenie Warszawy ze Zwardoniem, jakim był pociąg Beskidy. Zamiast niego w soboty i niedziele z Mazowsza będzie można dojechać do stacji Wisła Uzdrowisko. Wtedy pojedzie tam pociąg Daszyński, który od w dni robocze kursować będzie na trasie Warszawa - Bielsko Biała.
Trudniej będzie dojechać z Górnego Śląska na ziemię kłodzką czy w Góry Opawskie. W nowym rozkładzie pociąg pospieszny Kormoran ma zmienioną trasę. Dotąd jeździł z Polanicy-Zdroju przez Prudnik i Katowice do Olsztyna. Teraz będzie jechać z w dni robocze Bielska-Białej przez Katowice do Olsztyna, a w dni wolne z Wisły Uzdrowisko, również do Olsztyna. Pociąg ten zyska też dodatkowy postój Będzin Miasto.
Dłużej pojadą i niekiedy drożej zapłacą pasażerowie wybierający się z Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego w stronę Opola czy Wrocławia. Część pociągów pospiesznych pomiędzy Gliwicami a Opolem pojedzie nieco okrężna, dłuższą o 10 km trasą przez Kędzierzyn Koźle i Zdzieszowice, a nie jak dotąd najprostszą trasą przez Strzelce Opolskie. Dotyczy to np. pociągów Chełmoński do Świnoujścia czy Matejko do Szczecina.
Hetman w nowym rozkładzie kursuje z Zielonej Góry do Lublina. Pociąg ten nie będzie już rozdzielany na stacji Stalowa Wola Rozwadów, na której oddzielano grupę wagonów do stacji Hrubieszów Miasto. Śląsk traci więc połączenie z Hrubieszowem i Zamościem. Natomiast pociąg Mehoffer z Przemyśla przez Lubliniec do Zielonej Góry już nie będzie prowadzić grupy wagonów do Jeleniej Góry, odczepianej we Wrocławiu.
Zmiana organizacji dotyczy pociągu Hutnik relacji Bielsko-Biała - Gdynia, który przestanie wjeżdżać na stację Koluszki. Hutnik na terenie Łodzi pojedzie okrężną trasą przez stacje Łódź Chojny, Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. W składzie Hutnika tym samym nie będzie już grupy wagonów odczepianej w Koluszkach i jadącej stamtąd dalej samodzielnie do Olsztyna pod nazwą Skarbek. W nowym rozkładzie Skarbek będzie jeździć z Olsztyna do Raciborza przez Gliwice i Kędzierzyn Koźle.
Zmiany tras dotyczą też kilku innych pociągów. Przykładowo Oleńka, która obecnie jeździ z Wrocławia przez Lubliniec, Warszawę, Iławę i Toruń do Bydgoszczy, w nowym rozkładzie pojedzie z Wrocławia przez Lubliniec tylko do Warszawy Gdańskiej.
Pociąg Zefir obecnie kursuje z Krakowa przez Jaworzno Szczakową, Zawiercie, Częstochowę Stradom, Lubliniec, Kluczbork do Kołobrzegu. Po zmianie rozkładu Zefir zostanie skierowany z Krakowa przez Miechów, Koniecpol, Częstochowę Stradom, Krzepice, Wieluń do Piły Głównej.
Zmienioną trasę będzie mieć pociąg pospieszny Pułaski z Poznania do Krakowa. Jak dotąd jeździ przez Krzepice, Częstochowę Stradom i Koniecpol. W nowym rozkładzie pojedzie przez Lubliniec, Częstochowę Stradom, Zawiercie, Jaworzno Szczakową.
PKP Intercity zdecydowało się też zlikwidować postoje swych pociągów na niektórych stacjach. Przykładowo Piast z Krakowa do Gdyni oraz Ślązak z Katowic do Poznania przestaną się zatrzymywać na stacji Wrocław Mikołajów. Natomiast Wetlina, kursująca w soboty i niedziele na trasie Kłodzko Miasto - Tułowice - Katowice - Zagórz, przestanie się zatrzymywać na stacji Siedliska koło Tuchowa.
Na niektórych trasach dojdzie do kumulacji odjazdu pociągów jednego po drugim. Przykładowo z Raciborza w stronę Katowic nad ranem w ciągu kwadransa odjeżdżać będą trzy pociągi o godz. 4.23 i 4.30 pospieszne oraz 4.37 osobowy.
W jednym przypadku można mówić o zmianie nazwy pociągu. Zamiast kursującego przez Dolny i Górny Śląsk oraz Małopolskę pociągu Lwów Express, w zbliżonych godzinach pojedzie pociąg Grottger z Wrocławia do Przemyśla.
W nowym rozkładzie jazdy kolejny już raz nie będzie pociągu Górnik. Kilka lat temu został zastąpiony pociąg Chemik.
Nowy rozkład jazdy będzie obowiązywać od 11 grudnia 2022 r. do 9 grudnia 2023 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.