Wstrzymane zostały prace na budowie tymczasowego mostu drogowego nad rzeką Wartą w Kostrzynie nad Odrą. Zamiast uruchomienia nowej przeprawy, kierowcy od niedawna widzą zwały kamienia przywiezione na plac budowy mostu. Okazuje się, że kamień przywieziony z jednego z sudeckich kamieniołomów ma znaczenie pomocnicze w budowie nowej przeprawy przez rzekę.
- Kamień znajdujący się na placu budowy jest kamieniem hydrotechnicznym, który posłuży do umocnienia brzegu wyspy Somera w ramach prac wymaganych od inwestora w związku z przyznaną decyzją środowiskową. Kamień pozyskiwany jest w Eurovia Bazalty SA, Kopalnia Księgniki II w Platerówce koło Lubania w województwie dolnośląskim - informuje Natalia Chodań, kierownik Wydziału Komunikacji Społecznej i Edukacji Wodnej w Państwowym Gospodarstwie Wodnym Wody Polskie - Regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
Wyspa Somera znajduje się około pół kilometra na południowy wschód od mostu. Położona jest w nurcie rzeki Postomii, tuż przed jej ujściem do Warty. Miejsce to znajduje się w granicach Parku Narodowego Ujście Warty.
Kostrzyńska inwestycja zapowiadana była już kilka lat temu. Wyburzony ma być dotychczasowy most nad rzeką Wartą, który zbudowano po drugiej wojnie światowej. W jego miejscu ma powstać nowy, wyższy, aby mógł umożliwiać transport większych jednostek pływających po Warcie.
Inwestycję postanowiono prowadzić bez wstrzymywania ruchu, budując równolegle do obecnego mostu - most tymczasowy. Trasa ta ma znaczenie dla przemysłu wydobywczego. Tędy przebiega droga krajowa nr 31 Szczecin - Słubice, którą odbywa się transport ropy naftowej autocysternami z kopalni PGNiG we wsi Ługi Górzyckie do ekspedytu Barnówko w województwie zachodniopomorskim. Most tymczasowy ma w założeniach służyć do prowadzenie takiego samego ruchu, jak most istniejący, tak więc nie będzie konieczności wyznaczania trasy objazdowej dla cystern z ropą.
Niestety, roboty przy budowie mostu tymczasowego zostały wstrzymane.
- Powodem wstrzymania robót na moście są trwające uzgodnienia z wykonawcą, które dotyczą wnioskowanych przez niego uzupełniających rozwiązań technologicznych na potrzeby wykonania dojazdu do mostu tymczasowego. Ruch po moście tymczasowym rozpocznie się 3-4 miesiące po rozpoczęciu robót ziemnych związanych z dojazdem do niego. Te wymagają jednak zakończenia uzgodnień z wykonawcą - dodaje Natalia Chodań.
Inwestycja w ciągu drogi krajowej nr 31 jest jedną z trzech inwestycji mostowych realizowanych obecnie w Kostrzynie nad Odrą. Prócz niej PKP Polskie Linie Kolejowe remontują most nad Wartą na linii do Berlina. Natomiast niemiecki wykonawca buduje na tej samej linii kolejowej most graniczny nad rzeką Odrą, w którym elementy nośne lin wykonane będą w innowacyjnej technologii z włókna węglowego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.