Nachylenia wyrobisk górniczych to chleb powszedni wielu śląskich kopalń. Warto wiedzieć, że o dużym nachyleniu ścian mówimy wówczas, gdy przekracza ono 18 stopni. Dawniej zdarzały się już przypadki fedrowania ścian o nachyleniu do 30 st. i zarówno prace eksploatacyjne jak i przodkowe przebiegały bez większych problemów.
Z podobnymi warunkami geologiczno-górniczymi mieli już do czynienia górnicy w ruchu Szczygłowice kopalni Knurów-Szczygłowice. Chodzi o wysokie śćiany o dużym nachyleniu, nawet do 25 stopni. Do panujących w wyrobiskach warunków zawsze udawało się odpowiednio dopasować hydraulikę siłową, system podnoszenia spągnic, korekcję poprzeczną przenośnika ścianowego i wiele innych istotnych elementów. Dobierano również optymalną prędkość kombajnu i podporność sekcji.
Podobnie dzieje się obecnie w ruchu Jankowice kopalni ROW. Spora część wyrobisk charakteryzuje się tam dużymi nachyleniami. Roboty drążeniowe dowierzchni wykonywane są za pomocą układu SU-2.VT do drążenia wyrobisk na upad o nachyleniu przekraczającym 18 stopni. W jego skład wchodzą: kombajn chodnikowy typu VT-100 , urządzenie wspomagające pracę kombajnu WPK-2.VT oraz wyposażenie elektryczne. Wynalazek stanowi w całości polską myśl techniczną. Dodajmy, że kombajn VT-100 został skonstruowany w oparciu o maszynę typu AM. Specjalne uchwyty umieszczone są na jej gąsienicach, i do nich właśnie podpięty został łańcuch podtrzymujący pracę kombajnu. Wynalazek inżynierów z firmy okołgórniczej Vacat z Rybnika dobrze zdał egzamin w podobnych warunkach geologiczno-górniczych w sąsiednim ruchu Chwałowice kopalni ROW.
Zmodyfikowaną maszynę użyto również w trakcie głębienia zbiorników urobku w kopalniach Pniówek i Borynia-Zofiówka. I choć maszyna nie pracowala w warunach dużego nachylenia to sam wynalazek oceniony został bardzo wysoko. Roboty wykonano przy pomocy zmodyfikowanego kombajnu poruszającego się wokół własnej osi. Wówczas modyfikacji uległ kombajn R-100SM wyprodukowany przez Famur. Wprowadzono doń szereg niezbędnych zmian konstrukcyjnych, m.in. zmniejszając jego gabaryty. W tym przypadku było to autorskie rozwiązanie opracowane przez inżynierów z PPG Row-Jas i Grupy Famur.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.