Przy granicy Radzionkowa z Nakłem Śląskim ma powstać wiadukt w miejsce dotychczasowego przejazdu drogowo-kolejowego w ciągu ul. Świętego Wojciecha. Inwestycja zrealizowana ma być w ramach przebudowy południowego krańca linii kolejowej nr 131, zwanej popularnie Węglówką. Tym samym usunięte zostanie jeszcze jedno kolizyjne miejsce na tej ważnej dla transportu węgla trasie kolejowej.
Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. Budowa wiaduktu kolejowego w ciągu linii kolejowej nr 131 w km 27,975 wraz z budową drogi powiatowej nr 3261S (ul. Świętego Wojciecha) w Radzionkowie w ramach zadania pn.: LOT A - Prace na linii kolejowej 131 na odcinku Chorzów Batory (km 5,900) - Nakło Śląskie (km 29,000) w ramach projektu POIIŚ 5.1-14 pn. Prace na linii kolejowej C-E 65 na Odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz – Maksymilianowo wydana została 27 września 2022 r.
Planowany wiadukt będzie najdalej na północ wysuniętym obiektem budowlanym w Radzionkowie. W ramach prac zlikwidowany zostanie dotychczasowy przejazd, a także rogatki i sygnalizatory. Przewidziana jest też wycinka zieleni oraz przebudowa istniejącej drogi na długości około 417 m, z wykonaniem jednostronnej ścieżki pieszo-rowerowej.
„Budowa bezkolizyjnego skrzyżowania linii kolejowej z drogą powiatową sprzyja pozytywnemu oddziaływaniu na klimat” - zapisano w decyzji środowiskowej. A także: „Stwierdzono, że nie zachodzi potrzeba podejmowania specjalnych środków zaradczych ukierunkowanych na adaptację przedsięwzięcia do zmian klimatu”.”
Budowa wiaduktu wiązać się będzie ze sporymi utrudnieniami w komunikacji pasażerskiej. Ulica Świętego Wojciecha stanowi jedyny wyjazd z Radzionkowa do Nakła Śląskiego, a także jedną z trzech dróg w stronę Piekar Śląskich. Kursują tędy autobusy ZTM Katowice linii 17 (Bytom - Mierzęcice - Siedliska) i 173 (Bytom - Nowe Chechło - Tarnowskie Góry), a także autobusy Kolei Śląskich linii S80 (Katowice - Nakło Ślaskie Tarnowskie Góry). Na czas budowy przejazd tędy będzie niemożliwy.
Linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory - Tczew, znana potocznie jako Magistrala Węglowa lub Węglówka, od marca 2022 r. przechodzi przebudowę południowego krańca. Początkowo roboty objęły odcinek chorzowski, we wrześniu front robót wkroczył do Bytomia. Podobnie jak to ma być w Radzionkowie, w ramach prac rozpoczęto już budowę wiaduktu nad ul. Strzelców Bytomskich w Chorzowie w miejsce zlikwidowanego przejazdu.
Na czas prac w marcu całkowicie wstrzymano ruch pasażerski pociągów między Tarnowskimi Górami a Katowicami. Pociągi z węglem, w tym te z KWK Bobrek, mimo prowadzonych prac mają zapewnione kursowanie, za wyjątkiem odcinka od Chorzowa Starego do Chorzowa Batorego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
... A raczej przepust pod torami... Realizowane w 2. połowie 2023...
Ostatnim obiektem inżynieryjnym na północ od Radzionkowa, jest mały mostek pomiędzy Orzechem a Radzionkowem, który według specyfikacji przetargowej powinien być także przebudowany.