Kolejny wynalazek specjalistów z katowickiego Sevitela. W KGHM jest jeszcze bezpieczniej, system antykolizji Sybet-Proxima czuwa nad bezpieczeństwem pracy.
System wspierania pracy operatora w zakresie antykolizji Sybet-Proxima został zaprojektowany we współpracy z KGHM Polska Miedź. Obecnie, w każdej pracującej samojezdnej maszynie górniczej, zainstalowany jest system firmy Sevitel i Sybet, który stanowi obowiązkowe jej wyposażenie.
Cały projekt obejmujący wdrożenie, wraz z etapem koncepcyjnym, testowym, walidacyjnym i uruchomieniowym zajął kilka lat. Punktem wyjścia do jego opracowania były warunki jakie występują podczas jazdy maszyną na dole kopalni – krótko mówiąc są one bardzo trudne.
Operatorzy przede wszystkim muszą sobie radzić z ograniczoną widocznością. Martwe pola stwarzają ryzyko kolizji maszyny z pieszym jak również maszyny z inną maszyną. Sybet-Proxima eliminuje martwe pola, zwiększa widoczność, ostrzega operatora o zagrożeniach poprzez zabudowany wewnątrz maszyny moduł wyświetlacza pojazdu - odpowiednim kolorem oraz komunikatem.
Rys. Moduł wyświetlacza.
Zestaw Sybet-Proxima montowany na pojeździe składa się z dwóch modułów połączonych przewodem: modułu wyświetlacza - montowany w polu widzenia operatora, za pomocą tego modułu operator jest informowany o wykrytych zagrożeniach, pełniącego jednocześnie rolę centralnej jednostki sterującej zestawu; oraz modułu radiowego - odpowiadającego za odbieranie/nadawanie sygnałów z/do innych maszyn i nadajników radiowych.
Zestaw Sybet-Proxima za pomocą modułu radiowego komunikuje z innymi zestawami oraz transponderami radiowymi serii UltraTAG. Na podstawie określonej odległości ocenia stopień zagrożenia kolizją wyświetlając stosowną informację na wyświetlaczu operatora pojazdu. Na wyświetlaczu modułu wyświetlane są informacje o zagrożeniach kolizją w następujących przypadkach – maszyna-maszyna i maszyna-człowiek.
Dla zobrazowania użyteczności systemu, pomocna będzie grafika poniżej. Przedstawia ona dwie maszyny jadące do tego samego skrzyżowania z dwóch rożnych kierunków. Sybet-Proxima informuje obydwu operatorów zanim jeszcze dojdzie do kontaktu wzrokowego o obecności innych maszyn w strefie czerwonej – czyli alarmowej (symbol maszyny). Operatorzy przebywający w maszynie nie są traktowani jako będący w zagrożeniu, dlatego w systemie widoczni są w strefie zielonej (symbol pieszego).
Rys. Graficzne przedstawienie zasady działania sygnalizacji systemu antykolizji Sybet-Proxima.
Rys. Samojezdna Maszyna Górnicza SMG.
Zastosowanie systemu jest wszechstronne, obecnie jest dostosowany do zabudowy i działania w kilkudziesięciu różnych typach maszyn. Są to różnego typu maszyny: odstawcze, ładowarki, transportowe, kotwiące, wiercące.
Dodatkową funkcjonalnością systemu jest wykorzystanie go do lokalizacji maszyn w poszczególnych strefach takich jak oddziały górnicze, drogi transportowe, komory mechaniczne. Jest to możliwe dzięki dodatkowej stałej infrastrukturze, zabudowanej w podziemnych wyrobiskach górniczych, bazującej na urządzeniach z systemu Portas produkowanego przez firmy Sevitel i Sybet.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.