Po zakończeniu całej inwestycji pogłębienia drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z elbląskim portem, możliwości przeładunkowe portu w Elblągu wzrosną do około 2,5 mln t towarów rocznie - poinformował wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
- Według naszych ocen i analiz po otwarciu pogłębionego toru wodnego przez Zalew Wiślany między 2 a 2,5 mln t rocznie towarów może być przeładowywanych w porcie w Elblągu, z zastrzeżeniem, że pojawi się tam strategiczny inwestor - powiedział Witkowski.
Dodał, że w porcie można byłoby zwiększyć możliwości przeładunkowe węgla, a także uruchomić przeładunki kontenerów.
- Na Bałtyku pływa bardzo dużo statków, które przewożą kontenery na trasach łączących duże porty z mniejszymi. Takim portem dowożącym i rozwożącym Elbląg może spokojnie zostać - stwierdził wiceminister.
17 września ma się odbyć otwarcie budowanego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Cała inwestycja, na którą składa się pogłębienie drogi wodnej, budowa mostu w Nowakowie czy pogłębienie rzeki Elbląg, ma zostać zakończona w przyszłym roku.
Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest priorytetową inwestycją, która skróci drogę statków na Bałtyk oraz umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego.
Po pogłębieniu toru wodnego, przez Zalew Wiślany będą do Elbląga mogły wpływać statki morskie o długości 100 m oraz zestawy barek długich na 180 m, o szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m.
Nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to jedna z priorytetowych inwestycji rządu. Ma ona wzmocnić suwerenność Polski i uniezależnić nasz kraj od decyzji rosyjskiej strony. Na przepłynięcie przez cieśninę pilawską polskie jednostki musiały każdorazowo uzyskiwać zgodę Rosji. Po wybudowaniu kanału nie będą musiały tego robić. Dzięki przekopowi skróci się też droga jednostek płynących z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Inwestycja wzmocni port w Elblągu i porty nad Zalewem Wiślanym.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.