Po procesie projektowym, firma Eurovia Polska rozpoczyna przebudowę ulic Piekarskiej i Sądowej w Bytomiu. Od soboty wstrzymany zostanie ruch tramwajowy w rejonie placu budowy, co wiąże się nie tylko z zawieszeniem ruchu linii nr 38, ale także innymi zmianami w ruchu tramwajowym.
O zmianach, które czekają pasażerów, a także kierowców, poinformowali w piątek przedstawiciele spółki Tramwaje Śląskie, Zarządu Transportu Metropolitalnego oraz bytomskiego magistratu.
Rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada podkreślił, że zamknięcie niewielkiego odcinka torowiska pociąga za sobą olbrzymie zmiany organizacji komunikacji tramwajowej. Północno-zachodnia część sieci tramwajowej w Bytomiu, włącznie z zajezdnią zostanie tym samym odcięta od pozostałej sieci, co oznacza, że musimy przenieść niemal w całości zajezdnię ze Stroszka (dzielnica Bytomia - PAP) na teren Zakładu Usługowo Remontowego w Chorzowie Batorym. Tu w dużej liczbie będą stacjonować i będą serwisowane bytomskie tramwaje, choć część trafi do zajezdni w Gliwicach i Katowicach. W bytomskiej zajezdni zostaną tylko tramwaje, które będą kursować między Stroszkiem a pętlą przy Szkole Medycznej - opisywał Zowada.
W związku z pracami modernizacyjnymi, ZTM wprowadzi zmiany na 13 liniach tramwajowych. Ruch na nich musi zostać dostosowany do zaplanowanych w Bytomiu prac remontowych. Mimo, że inwestycja będzie prowadzona w jednym mieście, to z modyfikacjami w rozkładach jazdy powinni zapoznać się także pasażerowie z Chorzowa, Gliwic, Katowic, Rudy Śląskiej, Świętochłowic i Zabrza - zaznaczył rzecznik ZTM Michał Wawrzaszek.
W związku z rozpoczynającymi się w sobotę pracami modernizacyjnymi, największe zmiany czekają tych pasażerów, którzy korzystają z linii zawieszanych, czyli 7, 38, 40 i 49. Istotne modyfikacje nastąpią również na liniach 6 i 19, którym częściowo zmienią się trasy. W przypadku pozostałych siedmiu linii, czyli 0, 9, 10, 11, 17, 20 i 34, zmiany nie będą już tak duże, bo będą oznaczać korektę godzin odjazdów oraz modyfikacje przebiegu tras tylko pojedynczych kursów - poinformował rzecznik ZTM.
Aby zmniejszyć niedogodności uruchomiona zostanie zastępcza i tymczasowa komunikacja. Będą to przebiegające przez Bytom jedna linia autobusowa oraz jedna linia tramwajowa. Trasa tej pierwszej połączy kościół św. Trójcy z przystankiem Powstańców Śląskich (linia T-38). Z kolei tymczasowa linia tramwajowa (linia 39) przebiegać będzie od przystanku Bytom Szkoła Medyczna do zajezdni na Stroszku. Dla ułatwienia przemieszczania się pomiędzy pl. Sikorskiego i Urzędem Miasta, zmieniona zostanie trasa linii autobusowej 19.
Szczegółowe informacje dotyczące zmian w komunikacji tramwajowej dostępne są na stronie internetowej ZTM w zakładce Komunikaty. Można również dzwonić na bezpłatną i czynną przez całą dobę infolinię (800 16 30 30). Dodatkowo, w sobotę (23 lipca) i w poniedziałek (25 lipca) pasażerowie będą mogli liczyć na pomoc informatorów, którzy w pobliżu najważniejszych przystanków będą ułatwiać korzystanie z komunikacji miejskiej.
Urząd Miejski w Bytomiu przypomina, że remont pociąga za sobą również zmiany w ruchu samochodowym. Zamknięty będzie odcinek ulicy Piekarskiej od ul. Piłsudskiego do Alei Legionów. W związku z tym zostaną wprowadzone zmiany w organizacji ruchu, kierowcy w tej części miasta będą korzystać w objazdów.
Koszt przebudowy torowiska przy ul. Piekarskiej i Sądowej w Bytomiu to niemal 40 mln zł netto, a termin wykonania prac określony został na lipiec 2023 r. W ramach prac przebudowane zostaną chodniki, perony przystankowe, jezdnia, miejsca postojowe, wybudowana będzie ścieżka rowerowa, powstaną także dwa nowe łączniki linii tramwajowej. Zadanie jest jednym elementów integrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko - Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego współfinansowanego przez Unię Europejską.
Nie jest to jedyna tego typu inwestycja, która w najbliższym czasie zostanie zrealizowana w Bytomiu. W ciągu najbliższych 14 miesięcy ma zostać zmodernizowana infrastruktura tramwajowa pomiędzy centrum Bytomia a zajezdnią w dzielnicy Stroszek. Koszt zadania, w ramach którego powstanie 14 km nowych torów, to niemal 72 mln zł netto (ponad 88,5 mln zł brutto). We wtorek w bytomskim magistracie spółka Tramwaje Śląskie podpisała umowę z generalnym wykonawcą prac - konsorcjum firm: Contraxim Sp. z o.o. z Zielonej Góry i PPHU Dabud Sp.z o.o. z Chorzowa.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.