W trakcie prac mają zostać wygrodzone i oznakowane stanowiska roślin chronionych, takich jak kukułka szerokolistna czy pierwiosnek wyniosły, znajdujące się na 59 kilometrze trasy. Do roku po zakończeniu inwestycji inwestor będzie musiał nasadzić około 2 120 sztuk drzew oraz około 39 050 m kw. krzewów.
Najbardziej kłopotliwą częścią inwestycji będzie planowany tunel koło Pisarzowy. Nałożony został obowiązek prowadzenia monitoringu zmian poziomu i jakości wód podziemnych w sąsiedztwie projektowanego tunelu. Pomiar ma objąć także zawartość metali ciężkich w wodzie, takich jak m.in.: bar, kadm, chrom, miedź, rtęć, molibden, nikiel czy mangan. Jednocześnie RDOŚ stwierdził, że przedsięwzięcie wymaga przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko w zakresie analizy wpływu budowy tunelu, w oparciu o posiadane badania hydrogeologiczne, na wody podziemne i powierzchniowe oraz planowane metody jego ograniczenia.
Przedsięwzięcie pod nazwą „Modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz na odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany” jest częścią większego projektu „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz”. Procedura w tej sprawie trwa od kilku lat. Inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe, skierował wniosek w sprawie wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia na początku października 2020 r. Decyzja wydana została w połowie lipca 2022 r.
Linia kolejowa nr 104 po zakończonej przebudowie ma służyć nie tylko ruchowi lokalnemu i obsłudze kopalni Klęczany. Jej poszczególne odcinki mają być wykorzystane w ruchu dalekobieżnym w kierunku Nowego Sącza i Zakopanego. W ostatnich latach trasa wykorzystywana była także przez pociągi retro prowadzone parowozami.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.