System liczący pasażerów komunikacji miejskiej buduje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Rozwiązanie ma przełożyć się na lepszą organizację komunikacji i przejrzystość rozliczeń przy jej finansowaniu. Obecnie trwa montaż systemu centralnego i integracja z nim bramek liczących.
O obecnym etapie montażu systemu zliczania pasażerów w pojazdach Zarządu Transportu Metropolitalnego poinformował podczas środowych obrad zgromadzenia GZM przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak.
- W zakresie systemu zliczania pasażerów trwają prace nad integracją z nim Inteligentnego Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem w Tychach (ITS) - pod kątem pozyskiwania informacji z bramek w pojazdach PKM (Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej) Tychy i TLT (Tyskie Linie Trolejbusowe) Tychy. Następny będzie PKM Sosnowiec - powiedział Karolczak.
- To jest pierwsza faza - montaż systemu centralnego i integracja obecnie wykorzystywanych bramek. Jesteśmy coraz bliżej rozwiązania, gdzie będziemy mogli śledzić na bieżąco, online, codzienne napełnienia w autobusach i móc elastycznie planować siatkę połączeń i ofertę komunikacyjną - zasygnalizował przewodniczący zarządu GZM.
Przetarg na dostawę, montaż i utrzymanie systemu zliczania pasażerów GZM prowadziła w ub. roku. Zamówienie składa się z trzech części, a celem rozwiązania ma być m.in. zintegrowanie dotychczasowych systemów zliczania, stosowanych przez operatorów realizujących obecnie przewozy na zlecenie Zarząd Transportu Metropolitalnego. Część pierwsza zamówienia obejmuje wdrożenie systemu (do 30 tygodni od podpisania umowy), druga - utrzymanie systemu (pięć lat od podpisania umowy), a trzecia - dodatkowe zamówienie w prawie opcji (w okresie utrzymania).
Początkowo system ma objąć ok. 300 pojazdów. Chodzi o integrację informacji z bramek liczących zainstalowanych w co najmniej 170 pojazdach PKM Tychy i TLT Tychy, a także wyposażenie w sprzęt i przyłączenie do systemu 109 pojazdów PKM Sosnowiec - z czego 95 w części pierwszej zamówienia, a 14 w części drugiej. W ten sposób po uruchomieniu system będzie obsługiwał do 300 pojazdów. Ma też umożliwiać dalsze rozszerzanie (w okresie utrzymania) - do obsługi docelowo wszystkich pojazdów realizujących przewozy na zlecenie ZTM, które zostaną wyposażone w odpowiedni sprzęt z oprogramowaniem.
Metropolia wymaga, żeby pojazdy realizowały przewozy na terenie wszystkich 56 gmin obsługiwanych przez ZTM. Ponieważ GZM w okresie zamówienia może też rozpocząć realizację przewozów kolejowych (taborem wyposażonym w bramki liczące), system powinien mieć możliwość obsługi danych również z tego źródła.
O przygotowaniach do zakupu systemu liczącego pasażerów GZM informowała w połowie 2020 r. Trwał wówczas dialog techniczny, czyli jedna z przewidzianych w prawie zamówień publicznych procedur o charakterze doradczym - z udziałem przedstawicieli rynku. Do dialogu ws. systemu liczenia pasażerów zgłosiły się cztery firmy. W późniejszym przetargu wystartowało trzech dostawców. Przy budżecie zamówienia niespełna 6,6 mln zł brutto (w tym zamówienie podstawowe ponad 5,6 mln zł brutto, a opcja 0,9 mln zł brutto) wybrano najtańszą, spółki GenesisMobo (za 1,8 mln zł, w tym niespełna 1,5 mln zł na zamówienie podstawowe i blisko 0,4 mln zł na uzupełniające).
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) poprzez swój Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) jest jednym z największych organizatorów transportu publicznego w Polsce. Każdego dnia na ulice 41 miast i gmin Metropolii oraz kilkunastu miast i gmin z nią sąsiadujących wypuszcza ponad 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów.
Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin przekazane przez nie GZM. Utrzymywane jest ze składki zmiennej opłacanej co roku przez gminy, obliczanej m.in. na podstawie napełnień pojazdów. Dane o rzeczywistej liczbie pasażerów mają tym samym przekładać się na precyzyjniejsze wyliczanie składki zmiennej, która jest od lat przedmiotem dyskusji gmin.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.