Pomiędzy zabudowaniami bytomskiej kopalni Bobrek a placem, na którym znajdują się zwały węgla, prowadzi zarośnięty wykop po zlikwidowanej przed laty krótkiej linii kolejowej, obiegającej łukiem Elektrociepłownię Szombierki. W niedalekiej przyszłości mają tędy ponownie pojechać pociągi pasażerskie, łączące Bytom i Rudę Śląską.
Projekt tej inwestycji uzyskał najlepszą ocenę spośród wszystkich 34 zadań, które znalazły się na liście zakwalifikowanych do otrzymania państwowego dofinansowania z programu Kolej Plus. Jeśli więc nic nie stanie na przeszkodzie, teren użytkowany przez kopalnię rozdzielony zostanie na dwie części czynną linią pasażerską. Przy samej kopalni nie zaplanowano budowy peronu.
Jako że zadanie inwestycyjne pod nazwą „Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowej łącznicy Kuźnica – Bytom Bobrek Wschodni w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie – Bytom, w tym budowa nowych przystanków osobowych Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska” zostało ostatecznie zakwalifikowane do realizacji, uzyskując największą liczbę przyznanych punktów, można się raczej spodziewać, że zostanie sfinalizowane. Znane są już niektóre szczegóły planowanej inwestycji.
Bytomski magistrat potwierdził, że odbudowywana łącznica ma prowadzić śladem rozebranej linii kolejowej nr 710 Bytom - Bytom Bobrek, prowadzącej łukiem wokół elektrociepłowni Szombierki, m.in. przez działki ewidencyjne nr 101/5 i 703/7. Żadna z działek, przez które pojadą pociągi, nie należy do kopalni.
- Obecnie właścicielem działek jest Skarb Państwa w użytkowaniu wieczystym PKP PLK, kilka działek należy również do gminy Bytom. Nie przewiduje się konieczności wywłaszczenia działek - stwierdza Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Nie ustalono za to, w którym miejscu ma być utworzony zupełnie nowy przystanek kolejowy w rejonie wiaduktu ul. Zabrzańskiej nad wykopem kolejowym: czy na działce 1886/1 leżącej na północ od wiaduktu, czy też na działce 2517/54, to znaczy na południe od wiaduktu.
- Przystanek kolejowy Bytom Zabrzańska planowany jest w dwóch wariantach inwestycyjnych po północnej stronie oraz południowej. W dalszych etapach związanych z budową nowego połączenia będzie podejmowana decyzja w tym zakresie. Rok budowy wiaduktu jest nieznany, szacuje się że obiekt budowany był w latach 50. lub 60. XX wieku. W związku z tym, że planowana do budowy linia kolejowa będzie zelektryfikowana, konieczna będzie zmiana ukształtowania terenu pod wiaduktem, a co za tym idzie rozbiórka i budowa nowego wiaduktu nad linią kolejową w ciągu ul. Zabrzańskiej. Z uwagi na własność inwestycji - przebudowa linii kolejowej - przebudowa wiaduktu będzie leżała po stronie PKP - dodaje Tomasz Sanecki.
Zakres inwestycji nie zakłada jednak możliwość wykonania łącznic, umożliwiających bezpośredni przejazd pociągów od strony Tarnowskich Gór, Radzionkowa i Bytomia Karbia w kierunku Rudy Śląskiej - tak jak to było w XX wieku. Zgodnie z dokumentacją obecnie nie przewidziano wykonania dodatkowych łącznic, jednocześnie GZM ani PKP PLK nie wyklucza utworzenie takich połączeń w przyszłości.
Na chwilę obecną nie przewiduje się utworzenia przystanku pasażerskiego w rejonie Elektrociepłowni Szombierki i kopalni Bobrek. W przeszłości istniała dwupoziomowa stacja kolejowa Bytom Bobrek tuż przy płocie kopalni. Pociągi jadące od strony Bytomia do Rudy Śląskiej zatrzymywały się przy dolnym peronie. Przy górnym natomiast stawały pociągi jadące z Bytomia w kierunkach Gliwic, Pyskowic i Tworogu Brynka.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.