Kosztem około 200 mln zł, do końca 2027 roku powstanie ponad 7-kilometrowa obwodnica miasteczka Koziegłowy w woj. śląskim. Inwestycję w połowie sfinansuje Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. W sobotę podpisano umowę.
Koziegłowy to gmina miejsko-wiejska w powiecie myszkowskim, na krawędzi Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Planowana obwodnica - jako docelowy ślad drogi wojewódzkiej nr 789 - ma być jednym z podstawowych korytarzy dojazdowych do tzw. gierkówki (drogi krajowej nr 91) oraz niedalekiej autostrady A1.
- Koziegłowy od dobrych kilkudziesięciu lat oczekiwały na poprawę efektywności komunikacyjnej miasta i gminy - powiedział burmistrz Koziegłów Jacek Ślęczka, oceniając sobotnie podpisanie umowy w sprawie finansowania obwodnicy jako epokowe wydarzenie dla gminy i kilku tysięcy mieszkańców, mieszkających przy drodze nr 789.
Samorządowiec dziękował przedstawicielom rządu i samorządu woj. śląskiego za to, że inwestycja może dojść do skutku.
Umowę w sprawie rządowego dofinansowania tego przedsięwzięcia podpisali w sobotę w Koziegłowach minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg przekaże 100 mln zł, zaś pozostała część ma pochodzić z budżetu województwa.
Po raz kolejny dotrzymujemy słowa, jesteśmy wiarygodni. Inni mówią, my robimy - powiedział minister infrastruktury, nawiązując do spotkania z udziałem polityków PiS sprzed kilku lat, kiedy padły deklaracje dotyczące podjęcia starań o budowę obwodnicy Koziegłów.
Adamczyk podkreślił, że stworzone przez rząd narzędzie w postaci Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg pozwala na wspólne przedsięwzięcia drogowe rządu i regionalnych samorządów. Minister pochwalił samorządy województw - m.in. śląskiego, małopolskiego, podkarpackiego, lubelskiego, mazowieckiego - które już podjęły taką współpracę oraz zachęcał do współpracy kolejne regiony.
- Rząd prowadzi dialog z samorządami; prowadzi współpracę ze wszystkimi tymi, którzy tej współpracy oczekują i potrafią ją podjąć. Dowodem na to jest ponad 14 tys. km dróg gminnych i powiatowych, których przebudowa, modernizacja czy budowa została wsparta środkami Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Od trzech lat ponad 3,5 mld zł każdego roku wspiera inwestycje samorządowe - wyliczał szef resortu infrastruktury, oceniając, iż bez wsparcia z rządowego Funduszu budowa wielu obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich nie byłaby możliwa.
- Te obwodnice zapewne czekałyby na realizację kolejne lata, a być może kolejne pokolenia, ponieważ samorządy województw same nie udźwignęłyby tych projektów. Ale to nie tylko ponad 50 projektów obwodnic miejscowości małych miast w ciągu dróg wojewódzkich. Pamiętajmy, że rząd PiS realizuje program budowy stu obwodnic - nie łączymy tych dwóch programów, one się uzupełniają - wyjaśnił Adamczyk, zapewniając, iż priorytetem jest bezpieczeństwo na wszystkich drogach, niezależnie kto nimi zarządza.
- Użytkownicy tych dróg nie rozróżniają - i nie muszą tego czynić - kto zarządza drogami, kto odpowiada za bezpieczeństwo na drodze, która przebiega wokół domu, którą mieszkańcy udają się do pracy czy szkoły (...). Użytkowników dróg interesuje to, żeby te drogi były bezpieczne, a zarządzający tymi drogami powinni umieć się porozumieć - tłumaczył minister.
Przypomniał, iż w woj. śląskim wsparcie z rządowego Funduszu otrzymało sześć obwodnic.
Marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski podkreślił konieczność dobrej i skutecznej współpracy rządu i samorządu.
- Drogi to jest DNA regionu, DNA rozwoju gospodarczego, ale też bezpieczeństwo (...). Dziś są możliwości i środki na to, by taka gmina jak Koziegłowy mogła zyskać na bezpieczeństwie, na jakości, na rozwiązaniach technicznych - mówił marszałek.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.