Mongolia zintensyfikuje w tym roku dostawy surowców do Chin, takich jak węgiel koksujący i miedź, ponieważ rozwija swój sektor wydobywczy i wzmacnia sieć transportową.
Jedna z najważniejszych agencji analitycznych Stanów Zjednoczonych, jaką jest S&P Global Commodity Insights, która dostarcza informacji o energii i surowcach na całym świecie, publikuje wywiad z Batnairamdal Otgonsharem, mongolskim wiceministrem przemysłu ciężkiego o aktualnej sytuacji górnictwa rud miedzi i węgla koksowego w tym kraju (Mongolia eyes ramp-up of coking coal, copper exports to China in 2022, 12.04.2022).
Po 30 latach inwestycji górniczych tylko w tych dwóch sektorach zapowiadane są rekordowe zyski z ich eksportu do Chin. Minister zapowiedział, że Mongolia zintensyfikuje w tym roku o dostawy surowców do Chin w 2022 r., ponieważ rozwija swój sektor wydobywczy i wzmacnia sieć transportową, Dostawy te uległy zmniejszeniu w minionym roku, gdyż większość tego handlu prowadzona była za pośrednictwem samochodów ciężarowych. Okresowo transport ten był wstrzymywany na przejściach granicznych ze względu na ograniczenia pandemiczne.
To ma się zmienić jeszcze w tym roku. Mongolia chce uruchomić w trzy linie kolejowe, co ma wprowadzić sektor wydobywczy na zupełnie nowy poziom. Transport kolejowy będzie dużo bardziej wygodny, opłacalny i bezpieczniejszy przy mniejszym kontakcie z ludźmi w czasie ograniczeń granicznych COVID-19.
Linia kolejowa Tavantolgoi-Gashuunsukhait zostanie uruchomiona w lipcu, a 75 proc. projektu zostało ukończone do tej pory. Połączy ona główna mongolską odkrywkową kopalnię węgla z chińską siecią kolejową.
Trwa budowa linii kolejowych Zuunbayan-Khangi/Mandal, która rozpoczęła się w marcu i zamierza się ją uruchomić jeszcze w tym roku. Około połowa eksportu miedzi i węgla miedzianego, przechodzi wyłącznie przez Gashuunsukhait, przy granicy z Mongolią Wewnętrzną.
Obecnie około 70 proc. importowanych towarów powszechnego użytku przechodzi przez punkt graniczny Zamiin-Uudw, jedynej linii kolejowej łączącej Chiny z Mongolią. Punkt graniczny Khangi znajduje się dokładnie w pośrodku między Gashuunsukhait i Zamiin Uud, co czyni go strategicznym miejscem geopolitycznym. Łącząc koleją przeładunkowy port Khangi-Mandal i otwierając nowe kolejowe przejście graniczne, stwarza się nowe możliwości importowe i eksportowe, które wzrosną łącznie o 20 mln ton. Całkowity wolumen przewozów kolejowych wzrośnie odpowiednio o 65 proc.
Wraz z uruchomieniem linii kolejowej Zuunbayan-Khangi, transport do Baotou w Chinach, głównego rynku eksportowego górnictwa w sąsiednim kraju, zostanie skrócony o 242 km, co pozwoli zaoszczędzić koszty i czas transportu. Odcinek ten liczy 226 km i jest drugim elementem projektu „Nowej Polityki Odrodzenia”.
Według Rio Tinto, Oyu Tolgoi ma produkować średnio około 500 000 t miedzi rocznie w latach 2028-2036 z odkrywek i pod ziemią, a Mongolia ma stać się piątym producentem tego metalu na świecie.
Prawdziwym hitem eksportowym Mongolii jest węgiel. Według danych S&P Global Commodity Insights, Platts oszacował, że ceny za węgiel koksujący CFR Chiny wzrosły ponad dwukrotnie do 615 USD/mt w październiku 2021 r. w stosunku do poziomu ze stycznia 2021 r.
Mongolia chce w tym roku wyeksportować 36,7 mln t węgla koksowego do Chin, Gdyby to zrealizowano, to dostawy mongolskie w 2022 r. odnotowałyby 161 proc. skok w stosunku do poziomu z 2021 r. Poprzednio kraj ten wyeksportował do Chin 14,04 mln t węgla koksowego, co stanowi jedną czwartą całego chińskiego importu. Roczne przychody Mongolii z samego węgla ocenia się na ok. 20 mld USD, Sprzedaż miedzi w koncentracie to zaledwie jedna czwarta tej sumy.
Na uwagę zasługuje kolejna inwestycja w przemyśle górnictwa rud miedzi polegająca na budowie w najbliższych latach hut wytapiających miedź, która będzie sprzedawana jako produkt już przetworzony.
Zachodzi pytane, jak Mongolia osiągnęła tak wysoki technicznie finansowo poziom wydobycia swoich surowców? Na pytanie to odpowiada jedna z najstarszych australijskich firm zajmująca się logistyką inwestycji górniczych na całym świecie, jaką jest Thiess, która akuratnie obchodzi 15 – lecie swojej pracy w Mongolii. Jest ona gigantem obsługującym górnictwo na wszystkich kontynentach za wyjątkiem Europy.
Firma ta specjalizuje się w eksploatacji złóż węgla kamiennego, co przekłada się na mongolskie sukcesy w tej branży. Przejęła ona też rozwiązania logistyki dla jednej z największych kopalń rud miedzi na świecie, jaką jest Oyu Tolgoi. Dużym sukcesem tej firmy jest zrealizowany projekt dwóch równoległych upadowych o spadku 18 proc. i długości 14,6 km z powierzchni do głębokości 1300 m. Umożliwiły one taśmowy transport urobku oraz bezpieczne dostarczanie sprzętu i maszyn górniczych oraz bezpieczny zjazd załogi.
Rząd Mongolii, Mongolska Izba Handlowo-Handlowa oraz władze rządowe doceniły zespół Thiess w Mongolii za wkład do budżetu państwa, liczbę utworzonych miejsc pracy, programy stypendiów dla absolwentów oraz wiedzę i umiejętności dzielone z lokalnym personelem. Zespół otrzymał również szereg nagród za wyniki, w tym wyróżnienie w kategoriach najlepszego wykonawcy i wiodącego pracodawcę w kraju, a także wyróżnienie jako podatnik TOP 100 i najlepszy płatnik składek na ubezpieczenia społeczne.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.