PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
26 kwietnia 2022 06:45 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz

Powrót węgla na tory przy wsparciu gminy

Stacja Bytom Karb Wąskotorowy
fot: Tomasz Rzeczycki

Równo rok temu miasto Bytom stało się członkiem Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Najbardziej spektakularnym efektem pierwszych dwunastu miesięcy stało się uruchomienie okazjonalnych przewozów pasażerskich z użyciem świeżo wyremontowanej lokomotywy parowej. Węgiel wrócił więc na wąskie tory w Bytomiu po ponad dwudziestu latach przerwy.

- Górnośląska Kolej Wąskotorowa to jedna z największych atrakcji turystycznych nie tylko w Bytomiu, ale również na Śląsku. To również postindustrialne dziedzictwo związane z rozwojem kolei wąskotorowych w naszym mieście. Aby je chronić z inicjatywy prezydenta Bytomia Mariusza Wołosza miasto przystąpiło 26 kwietnia 2021 r. do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Uchwałę w tej sprawie podjęli radni Rady Miejskiej - przypomina Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.

Istniejące od 2003 r. stowarzyszenie było wcześniej domeną wyłącznie pasjonatów. Postawili oni sobie za cel uchronić przed złomiarzami niewielki fragment rozległej dawniej sieci kolejowej, obsługującej kiedyś kopalnie węgla, dolomitu czy cyku i ołowiu raz huty i elektrownie. Po co więc miasto zaangażowało się w to stowarzyszenie?

- Zadaniem gminy w zakresie dziedzictwa kulturowego jest ratowanie zabytków znajdujących się na jej terenie. Wsparcie kultury to doskonały sposób na budowanie pozytywnego wizerunku i świetna promocja regionu. Atrakcyjne wydarzenia kulturalne to także gwarant wzmożonego ruchu turystycznego. W zakresie funkcjonowania bytomskiej kolei wąskotorowej celem jest też zaprezentować ją w zupełnie nowym, bardziej atrakcyjnym dla zwiedzających wydaniu. Wydatki na kulturę mogą przełożyć się na budowanie pozytywnego wizerunku, rozwoju gospodarczy, ale też integrację mieszkańców - uzasadnia Tomasz Sanecki z UM w Bytomiu.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe przez dwie dekady obywały się bez węgla. Parowozy przestały być używane podczas transformacji ustrojowej pod koniec XX wieku. Ostatni przewóz węgla z bytomskiej kopalni do chorzowskiej elektrowni odbył się wiosną 2001 r. Na stacji Bytom Karb Wąskotorowy pozostają jednak nadal nieużywane od tamtego czasu zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem wagony-węglarki.

Teraz węgiel znów będzie potrzebny, a to za sprawą lokomotywy parowej wąskotorowej T49 „Ryś” nr fabryczny 2002. Gmina Bytom 6 grudnia 2019 r. wyłożyła na zakup 49% prawa własności tego pojazdu 141 634,50 zł brutto. Tej wiosny pociągi prowadzone „Rysiem” mają kursować łącznie przez 13 dni. Na kwiecień zostały zaplanowane trzy kursy - 10, 24 i 30 kwietnia. Kolejne okazje będą 1, 3, 7, 8, 14, 15, 21, 22, 28 i 29 maja. Pociąg parowy z Bytomia Karbia Wąskotorowego do Tarnowskich Gór ma odjeżdżać o 9:45 i 13:45, natomiast z Tarnowskich Gór o 11 i 15. Prócz tego rozkład przewiduje 16:45 trzecią parę kursów na skróconej trasie Bytom - Sucha Góra, z powrotnym odjazdem o 17:30. Ze względu na niewielką pojemność parowozu po drodze konieczne jest jego nawęglenie.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • DIKXZ
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,259 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]