PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
24 kwietnia 2022 12:06 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz 1,650 odsłon

Rząd sfinansuje połączenie Rudy Śląskiej z Bytomiem

Choć wnioskodawcą inwestycji jest gmina Bytom, to prace obejmą także torowisko na terenie Rudy Śląskiej
fot: Tomasz Rzeczycki

Przechodząca w przeszłości przez teren KWK Bobrek dawna linia kolejowa nr 188 ma zostać odbudowana. Połączenie kolejowe Rudy Śląskiej z Bytomiem powstanie za pieniądze z budżetu państwa. W ten sposób te dwa miasta odzyskają po wielu latach przerwy bezpośrednie pociągi. Inwestycja znalazła się na finalnej liście propozycji zgłoszonych do rządowego programu Kolej Plus.

Linia oznaczona dawniej numerem 188 prowadziła ze stacji Bytom Karb poprzez Bytom Bobrek i Rudę Orzegów do stacji Ruda Chebzie. Przez teren kopalni poprowadzono ją w wykopie wzmocnionym murem oporowym. Po zachodniej stronie wykopu znajdują się szyby kopalniane i zabudowania kopalni, natomiast po wschodniej mieszczą się kopalniane zwały węgla. Nieistniejąca już linia kolejowa była jednotorowa i niezelektryfikowana. Istniała w latach 1859-1993.

Inżynierską ciekawostką była na niej dwupoziomowa stacja kolejowa Bytom Bobrek z górnymi i dolnymi peronami pod nimi, położona tuż za płotem kopalni. Tego rodzaju stacji było na terenie obecnej Polski tylko kilka - prócz niej byłt to także Radzionków Rojca, Kępno i Kostrzyn.

Wnioskodawcą inwestycji jest gmina Bytom. Linia łącząca Bytom i Rudę Śląską ma mieć 11 km. Obecnie brakuje tylko około 1,8 km toru pomiędzy Bytomiem Bobrkiem a dawnym posterunkiem odgałęźnym Kuźnica w Rudzie Śląskiej. Istniejące torowisko na terenie tego drugiego miasta podlegać będzie wymianie w celu podniesienia prędkości przejazdów.

Choć inwestycja pozostaje póki co w sferze zapowiedzi, już pojawiły się rozbieżności co do tego, jak miałby się nazywać nowy przystanek kolejowy, planowany w wykopie w rejonie wiaduktu drogowego ul. Zabrzańskiej nad przyszłą linią kolejową. Używa się w stosunku do niego nazw Bytom Szombierki, Bytom Zabrzańska czy Bytom ul. Zabrzańska.

- To jest jeden przystanek pod nazwą Bytom Zabrzańska, który jest w programie uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej - Kolej Plus do 2028 roku zgodnie ze złożonym projektem pod nazwą "Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica - Bytom Bobrek Wschodni w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze - Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska". Planowany przystanek jest w niedalekiej odległości od skrzyżowania ul. Zabrzańskiej w ul. Wytrwałych oraz wiaduktu po którym przejeżdża linia tramwajowa nr 5. Utworzenie przystanku nie będzie obciążać budżetu miejskiego, tylko sfinansowane zostanie w ramach projektu Kolej Plus - informuje Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.

Odbudowywana linia przed drugą wojną światową była trasą międzypaństwową. W rozkładzie jazdy na lato 1937 r. kursowały nią dwie pary polskich pociągów korytarzowych Tarnowskie Góry - Radzionków - Chebzie, które nie zatrzymywały się na terytorium niemieckiego Bytomia. Prócz nich jeździły nią cztery pary pociągów z niemieckiego Bytomia do polskiego Chebzia. Czas jazdy z Chebzia do Bytomia wynosił 22 minuty, co nawet dzisiaj byłoby dobrym rezultatem, znacznie lepszym od czasu przejazdu autobusów ZTM.

Dalsza część dawnej trasy, z Rudy Chebzia do Rudy Kochłowic, nie jest obecnie przewidywana do odbudowy.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (1) pokaż wszystkie
  • Janusz 26 kwietnia 2022 09:17:27
    Profile Avatar

    Z wlasnej kasy za to zapłacą?? Może szanowna redakcja rozwinie?

  • TDRBN
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
37,630 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]