Pozbawione od ponad pół wieku kolejowych połączeń pasażerskich Polkowice mają uzyskać dostęp do pociągów osobowych i dalekobieżnych. Każdy z branych pod uwagę wariantów zakłada, że pojadą one częściowo istniejącą linią towarową, będąca własnością Pol-Miedź Trans Linie Kolejowe i wykorzystywaną do obsługi kopalń KGHM. Na razie, tuż przed Wielkanocą, podpisana została umowę na opracowanie dokumentacji przedprojektowej zadania pod nazwą Kolej Aglomeracyjna Zagłębia Miedziowego (KAZM).
Pod tą szumną nazwą kryją się dwie linie kolejowe - jedna istniejąca, a druga pozostająca w sferze planów. Linia nr 289 Legnica – Lubin – Rudna Gwizdanów przeszła kilka lat temu modernizację, dzięki której po latach przerwy wróciły a nią pociągi pasażerskie, a składy z rudą miedzi mogły przyspieszyć. Nie pomyślano jednak wtedy o dobudowaniu drugiego toru. W razie opóźnień, wykolejeń czy defektów dezorganizuje to ruch na tej trasie. Taki stan ma być zmieniony, co zakłada prawdopodobnie dobudowanie drugiego toru.
Drugą wchodzącą w skład KAZM trasą ma być nowa linia kolejowa ma przebiegać przez Polkowice. Miasto to w latach 1900-1969 posiadało ślepo zakończone połączenie kolejowe ze stacją Rudna Gwizdanów, liczące ponad 17 km. Linia ta w 1974 r. została rozebrana, a w jej miejscu utworzono kopalniany zbiornik odpadów poflotacyjnych Żelazny Most.
Do Polkowic prowadzi tylko wykorzystywana przez kopalnie KGHM linia towarowa. Trasa ta biegnie głównie po obrzeżach terenów zabudowanych. W latach sześćdziesiątych XX wieku były wprawdzie górnicze pociągi pasażerskie z Lubina do kopalń KGHM po tej trasie, ale bardzo szybko z nich zrezygnowano.
Obecnie pod uwagę brane są trzy warianty włączenia Polkowic do krajowej sieci połączeń pasażerskich. Różnią się one tym, jaką długość istniejącej linii towarowej należącej do Pol-Miedź Trans Linie Kolejowe będą wykorzystywać pociągi pasażerskie i zarazem tym, ile kilometrów nowych torów trzeba będzie zbudować. Nowa linia miałaby się łączyć z Magistralą Nadodrzańską, czyli linią klejową nr 273, lub z inną linią dochodzącą do magistrali.
Umowę dotyczącą powstania KAZM podpisali przedstawiciele Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei jak również przedstawiciele władz samorządowych z Głogowa, Legnicy, Lubina i Polkowic. Te samorządy mają partycypować w finansowaniu przedsięwzięcia. Nową linię kolejową ma zbudować PKP Polskie Linie Kolejowe. Studium, mające posłużyć do dalszych prac planistycznych przed przystąpieniem do budowy, ma wykonać firma INFRA – Centrum Doradztwa Sp. z o.o, wyłoniona w przetargu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.