Na wniosek PKP Polskie Linie Kolejowe wszczęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej co do modernizacji linii nr 104 na odcinku D pomiędzy Limanową a bocznicą do Kopalni Surowców Skalnych „Klęczany IV”. Kopalnia, położona w gminie Chełmiec w Beskidzie Wyspowym, wydobywa piaskowiec cergowski serii grybowskiej, mający zastosowanie jako kamień budowlany i kruszywo drogowe.
Wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia złożony został przez PKP PLK na początku października 2020 r. Na początku kwietnia 2022 r. udostępniona została do publicznego wglądu dokumentacja zgromadzona w tej sprawie. Do 3 maja 2022 r. każdy zainteresowany zapoznać się może z nią zapoznać w siedzibie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie.
Przedsięwzięcie pod nazwą „Modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz na odcinku D Limanowa - bocznica Klęczany” obejmuje fragment tej linii liczący obecnie nieco ponad 17 kilometrów. W tym rejonie, pomiędzy 49 a 58 kilometrem trasy, poprowadzona w kręty sposób linia kolejowa ma zmienić swój przebieg i być wyprostowana. Zakłada się tam budowę tunelu.
Sporządzony pod koniec lipca 2021 r. raport oddziaływania na środowisko przebudowy linii 104 uwzględnił jej oddziaływanie na istniejące w pobliżu tereny górnicze i złoża kopalin. „Linia kolejowa nr 104 na odcinku D objętym planowanym przedsięwzięciem w każdym z analizowanych wariantów nie przebiega przez obszar żadnych złóż - stwierdzili autorzy raportu”.
W rejonie wsi Pisarzowa i Męcina tory kolejowe mają być znacznie odsunięte od istniejących złóż. I tak złoża „Męcina” i „Męcina 1”, z których wydobywane są kamienie drogowe i budowlane, mają się znajdować w odległości około 1,8 km na północ od projektowanego nowego przebiegu linii kolejowej. Nie zmieni się usytuowanie torów względem złoża „Chomranice”, znajdującego się około pół kilometra na północ od linii nr 104. Z tego złoża również wydobywane są kamienie drogowe i budowlane.
Najbliżej omawianego fragmentu linii 104 położony jest teren górniczy „Klęczany IV” obejmuje obszar górniczy „Klęczany VII” złoża górniczego „Klęczany”. Złoże kopaliny oddalone jest od linii kolejowej o około 730 m, natomiast granice terenu górniczego pozostają w oddaleniu od trasy kolejowej o około ćwierć kilometra.
Linia kolejowa nr 104 oddana została do użytku w grudniu 1884 r. Regularny ruch pociągów pasażerskich na całej trasie zamknięto na początku XXI wieku. Później na poszczególnych odcinkach prowadzono ruch planowy lub też pociągi retro, kursujące z parowozowni w Chabówce. Po raz ostatni pojechały one latem 2021 r. Obecnie w związku z modernizacją trasa pozostaje zamknięta.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.