Do 10 maja 2022 r. każdy może złożyć wnioski i uwagi dotyczące przebudowy południowego odcinka Magistrali Węglowej w granicach województwa śląskiego. Niezbędną dokumentację w tej sprawie udostępniono w poniedziałek (11 kwietnia) w siedzibie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach przy Placu Grunwaldzkim.
Przedsięwzięcie pod nazwą „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo – odcinek realizacyjny – stacja Chorzów Batory – granica województw śląskie/łódzkie” realizowane jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Dotyczy ono linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory - Tczew, która w dużej mierze pokrywa się z przebiegiem przedwojennej Magistrali Węglowej. Stanowi ona jeden z głównych kierunków wywozu węgla kamiennego z Górnego Śląska w głąb Polski. Prace na magistrali realizowane są odcinkami. Ostatnio, od 12 marca wyłączono z ruchu odcinek chorzowski tej linii.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji wydana została przez katowicki RDOŚ 29 czerwca 2018 r. Ponieważ 15 lipca 2021 r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach wpłynął wniosek PKP PLK o zmianę tej decyzji, RDOŚ zobowiązany był udostępnić wszystkim chętnym dokumentację w tej sprawie. Każdy zainteresowany przebudową Magistrali Węglowej może więc po uprzednim uzgodnieniu telefonicznym zapoznać się z materiałami w tej sprawie.
Obecnie linia kolejowa nr 131 wykorzystywana jest w dużej mierze głównie w ruchu towarowym. Jednym z dominujących ładunków przewożonych tą trasą jest węgiel kamienny. Pociągi pasażerskie na górnośląskim fragmencie tej trasy kursują aktualnie pomiędzy Tarnowskimi Górami a Herbami Nowymi.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.