Trzy tory zamiast dwóch, dodatkowy przystanek i maksymalna prędkość podniesiona z 30-50 km/h do 90 km/h - to główne założenia przebudowy południowego krańca linii kolejowej nr 131, zwanej Węglówką, pomiędzy stacjami Chorzów Miasto i Chorzów Batory. Prace mają się zakończyć w czwartym kwartale 2023 r.
Linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory - Tczew potocznie utożsamiana jest z Magistralą Węglową, gdyż w dużej mierze pokrywa się z tą przedwojenną trasą transportu węgla z Górnego Śląska do portu w Gdyni. Od połowy grudnia 2021 r. żadne pociągi - ani z węglem, ani pasażerskie nie kursują chorzowskim fragmentem tego szlaku z uwagi na rozpoczynającą się inwestycję.
Trzeba przy tym zaznaczyć, że odcinek Chorzów Batory - Chorzów Miasto w obecnym przebiegu - prowadzącym koło Urzędu Miejskiego w Świętochłowicach - eksploatowany jest od 2000 roku, a więc stosunkowo niedługo. Nasuwa się więc pytanie: dlaczego po tak krótkim czasie od położenia torów konieczny jest kolejny remont?
- Okres ponad 20 lat eksploatacji linii kolejowej, zwłaszcza towarowej, ma wpływ na zakres prac. Ponadto, na tym odcinku zostanie dobudowany jeszcze jeden tor, co zwiększy przepustowość linii kolejowej. Powstanie też zupełnie nowy przystanek Chorzów Uniwersytet, dzięki czemu zwiększy się dostęp do kolei. Przejazd w poziomie szyn przy ul. Strzelców Bytomskich zostanie zastąpiony wiaduktem, co znacznie usprawni ruch w mieście i wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Tory [zostaną umieszczone - red.] na wiadukcie nad jezdnią - odpowiada Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Pierwotnie linia 131 między Chorzowem Batorym a Chorzowem Miastem prowadziła krótszym łukiem, wiaduktami nad ul. Armii Krajowej i Wolności w Chorzowie. W 2000 r., w związku z budową Drogowej Trasy Średnicowej, przesunięto ją około dwustu metrów na wschód, częściowo na teren Świętochłowic. W XX wieku istniał tam pojedynczy tor, wykorzystywany tylko przez pociągi towarowe. Nowy przebieg wyznaczono więc obok dawnej bocznicy do szybu Piast III KWK Polska. Tamte tor, niepołączony z Węglówką, zamknięty został około 2000 r. także z powodu budowy DTŚ, ale też likwidacji kopalni.
W związku z modernizacją przebudowany będzie wiadukt kolejowy nad ul. Katowicką w Świętochłowicach. Pierwotnie był na nim jeden tor, od 2000 r. są dwa tory oraz przyczółek z miejscem na tor trzeci. Teraz mają tam być umieszczone trzy tory.
Peron wyspowy na stacji Chorzów Miasto będzie liczył 400 metrów długości i zostanie dostosowany do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będzie wyposażony w nowe wiaty, ławki, oświetlenie oraz czytelną informację pasażerską. Niestety, dalej na północ od Chorzowa Miasta w stronę Chorzowa Starego trasa Węglówki będzie nadal dwutorowa. Linia prowadzi tam w wykopie, w którym brak miejsca na trzeci tor.
Natomiast w zakresie prac na stacji Chorzów Batory przewidziana jest budowa dwóch rozjazdów oraz wpięcia nowo projektowanego toru.
Bezużyteczny pozostanie zachowany nasyp po dawnym przebiegu Węglówki na południe od stacji Chorzów Miasto, wzdłuż ul. Cieszyńskiej. Nie planuje się na nim utworzenia toru odstawczego ani bocznicy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.