Od piątku, 8 kwietnia wzrosną ceny wspólnych biletów komunikacji miejskiej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz Kolei Śląskich. GZM wskazuje, że zmiany w cenniku wprowadzane są na wniosek Kolei Śląskich, pokrywając rosnącą kolejową część wspólnych rozliczeń.
Taryfa Zarządu Transportu Metropolitalnego (to jednostka budżetowa GZM) od dłuższego czasu zawiera Metrobilet, czyli bilet okresowy, pozwalający korzystać z pociągów Kolei Śląskich na terenie GZM oraz z całej komunikacji miejskiej organizowanej przez ZTM. Podobny zakres ma dający możliwość łączenia pociągów KŚ i pojazdów ZTM bilet dobowy (oznaczony jako 24h+Kolej - dotąd za 15 zł).
Metrobilet jest ważny 30 dni i w wersji podstawowej kosztował dotąd: 119 zł (ZTM i pociąg KŚ tylko na terenie Katowic), strefowej 179 zł (ZTM i pociąg na wybranym odcinku łączącym kilka miast) lub 229 zł (dla wszystkich tras kolejowych KŚ w GZM i całego ZTM). Bilety ulgowe są o połowę tańsze.
Po zmianach bilety dobowe (nazwa po stronie ZTM - 24h+Kolej, nazwa po stronie Kolei Śląskich-Superbilet 24 Strefa M) będą kosztowały 24 zł - i będą sprzedawane jedynie w sieci sprzedaży ZTM. Metrobilety (po stronie KŚ nazwa to Superbilety) na terenie Katowic zdrożeją do 159 zł, w wersji strefowej 220 zł, a w wersji pełnej, sieciowej 299 zł.
Jak wynika z informacji GZM, wspólna oferta obejmuje wspólne rozliczenia ze sprzedaży tych rodzajów biletów. Składają się one z części kolejowej, która jest udziałem Kolei Śląskich oraz z części autobusowej, tramwajowej i trolejbusowej, która jest udziałem ZTM. Zmiana cennika Metrobiletu i biletów dobowych od 8 kwietnia br. będzie dotyczyła wzrostu cen w części kolejowej.
Decyzja o przyjęciu tych zmian przez zarządy KŚ i ZTM została podjęta po negocjacjach. Podwyżka jest wypadkową oczekiwań Kolei Śląskich ws. zmiany cen w części kolejowej oraz stanowiska Metropolii, według której konieczne jest zachowanie proporcji, pozwalającej utrzymać konkurencyjność cenową względem podróży transportem indywidualnym. Ceny biletów w pojazdach ZTM się nie zmieniają.
Zarówno w pociągach Kolei Śląskich, jak i pojazdach pod szyldem ZTM są wzajemnie honorowane ulgowe bilety miesięczne z ofert Metrobilet i Superbilet. Oznacza to, że kupując bilet ulgowy w sieci sprzedaży ZTM, jest on honorowany w Kolejach Śląskich i na odwrót. Metrobilet honorowany jest na całej sieci KŚ, a także w Polregio na odcinku Katowice-Sławków.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia już od 2018 r. angażuje się finansowo, by zwiększać częstotliwość kursowania pociągów na już funkcjonujących połączeniach tego przewoźnika. Dotąd to zaangażowanie wzrosło od ponad 1 mln zł w drugim półroczu 2018 r., do 17,1 mln zł, które zostaną przekazane w 2022 r.
Ogółem kwota ta wspiera 30 pociągów Kolei Śląskich na trasie Bytom-Gliwice, 25 pociągów na trasie Gliwice-Katowice, 22 pociągi na trasie Katowice-Tychy, 17 pociągów na trasie Katowice-Sosnowiec, a także 14 pociągów na trasie Dąbrowa Górnicza-Katowice. Nowością jest dotacja do 10 pociągów na połączeniu Katowice - Sławków, które obsługuje spółka Polregio.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.