Na linii kolejowej nr 131 zwanej potocznie Magistralą Węglową znajduje się przystanek pasażerski Bytom Karb. Położony jest między dwoma bytomskimi kopalniami: KWK Bobrek i likwidowaną KWK Centrum. Do tej pierwszej można z niego dojść w kwadrans, do tej drugiej - poniżej dwudziestu minut.
W przeszłości wysiadali tam licznie górnicy, dojeżdżający do pracy z kierunku północnego, od strony Tarnowskich Gór czy Lublińca. Czasy się jednak zmieniły i obecnie kolej uznała, że perony stacji Bytom Karb należy przesunąć w inne miejsce. Okazją do tego jest przebudowa południowego fragmentu linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory-Tczew, rozpoczęta 13 marca 2022 r.
- Na etapie studium wykonalności [tej inwestycji - red.] ustalono zmiany położenia peronów nr 1 i 2 na stacji Bytom Karb, zgodnie z ustaleniami pomiędzy spółką a Urzędem Miasta w Bytomiu. W związku z tym obecnie w Programie Funkcjonalno-Użytkowym (PFU) przewiduje się rozbiórkę konstrukcji starych peronów na międzytorzu torów nr 1 i 2 i budowę nowych jednokrawędziowych peronów w nowej lokalizacji na międzytorzu torów nr 1 i 2 - informuje Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
- Przesunięcie peronów na stacji Bytom Karb spowoduje lepsze powiązania stacji z transportem miejskim. Spółka [PKP Polskie Linie Kolejowe - red.] w 2017 r. prowadziła korespondencję z Kolejami Śląskimi na temat zmian usytuowania peronów na stacji, w której przewoźnik poinformował o konieczności zmiany lokalizacji peronu, gdyż perony w obecnej lokalizacji są niefunkcjonalne. Perony na przystanku Bytom Karb są peronami czynnymi, a ich przebudowa przewidziana jest w ramach modernizacji linii kolejowej nr 131 - dodaje Szymon Huptyś.
Obecnie przystanek pasażerski Bytom Karb ma niezbyt wygodne jak na obecne czasy powiązanie z transportem miejskim. Jest to jeden z nielicznych przystanków PKP w Polsce, do którego nie ma absolutnie żadnej możliwości podjechania samochodem. Możliwe jest tylko dojście piesze. Do najbliższego przystanku tramwajowego jest stamtąd ponad 850 metrów, a do autobusowego – ponad 780 metrów. Dla porównania: ze zlikwidowanych peronów stacji Bytom Bobrek do najbliższego przystanku autobusowego pod kopalnią Bobrek jest pieszo 640 metrów – a więc odległość jest mniejsza, niż w przypadku dojścia z autobusu czy z tramwaju na przystanek Bytom Karb.
Przesunięcie peronów w inne miejsce zdarza się niezbyt często. Jak podaje Szymon Huptyś, w 2020 r. miały miejsce 2 przypadki, w których przeniesiono w nowe, bardziej dostępne miejsce przystanki: Pustynia na linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica oraz Nowa Sucha na linii kolejowej nr 3 Warszawa Zachodnia – Kunowice, w 2020 r. rozebrano 1 krawędź peronu wyspowego. W 2021 r. oddano do eksploatacji nowy peron nr 1 w nowej lokalizacji oraz rozebrano drugą krawędź istniejącego peronu. Trwa budowa peronu nr 2 w nowej lokalizacji, a oddanie do eksploatacji zaplanowano na 2022 r.
Natomiast w 2021 r. przeniesiono w nową lokalizację 5 przystanków osobowych: Skawina Zachodnia (linia kolejowa nr 94 Kraków Płaszów - Oświęcim), Gródek, Brzeźnica Bychawska (linia kolejowa nr 30 Łuków – Lublin Północny), Rajsk (linia kolejowa nr 32 Czeremcha - Białystok), Kruszyna (linia kolejowa nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny).
Ponadto zaplanowano przeniesienie w nową lokalizację przystanku Barwałd Średni (linia kolejowa 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko Biała Główna). Ponadto rozważane jest przeniesienie przystanku w miejscowości Swobodna (linia kolejowa nr 221 Olsztyn Gutkowo - Braniewo, inwestycja realizowana w latach 2021 – 2023). Zmiana lokalizacji wskazanych przystanków osobowych na dogodniejszą dla mieszkańców zapewni wygodniejszy dostęp do pociągów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.