Początkowy odcinek linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory-Tczew, zwanej popularnie Węglówką bądź też Magistralą Węglową, został wyłączony z ruchu. Od niedzieli 13 marca pomiędzy stacjami Tarnowskie Góry i Katowice nie kursują pociągi pasażerskie.
- Zgodnie z harmonogramem robót, w pierwszej kolejności prace będą [prowadzone - red.] od Chorzowa Batorego do Chorzowa Starego. O kolejnych etapach prac będziemy informować na bieżąco - deklaruje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Na tym fragmencie ma powstać przystanek pasażerski Chorzów Uniwersytet, usytuowany w 8,205 km trasy, między stacjami Chorzów Batory i Chorzów Miasto. Nie odzyska za to dawnej świetności stacja Chorzów Batory, na której niegdyś były trzy perony, budynek dworca i przejście podziemne z miasta do peronów. W stacji Chorzów Stary planowana jest budowa nowego dwukrawędziowego peronu o długości 150 m, w miejscu istniejącego peronu.
Prace na Węglówce prowadzone są sukcesywnie od kilku lat.
- W 2021 roku wzmocniono nasyp na długości 200 metrów na szlaku Terespol Pomorski – Laskowice Pomorskie wraz z remontem przepustu i modernizacją przejazdu kolejowo-drogowego. Efektem jest odwołanie ograniczenia prędkości i przywrócenie rozkładowej do 140 km/h - przypomina Katarzyna Głowacka z PKP PLK.
Przygotowywany jest też projekt modernizacji linii w ramach trzech kolejnych zadań. Ich realizacja będzie możliwa po zapewnieniu unijnych środków finansowych. Chodzi o „Prace w ciągu C-E 65 na odcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew” dla Lokalnego Centrum Sterowania Inowrocław, a także dla LCS Bydgoszcz Główna i LCS Tczew.
Linia kolejowa nr 131 pokrywa się w znacznej części z historyczną, przedwojenną Magistralą Węglową. Obecnie trasa ta służy zasadniczo do przewozu towarów, głównie węgla. Ruch pasażerski odbywa się nie na całej długości.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.