Wchodząca w skład linii kolejowej nr 131 Magistrala Węglowa wykorzystywana jest obecnie głównie w ruchu towarowym. Jej odcinkiem prowadzącym przez województwo łódzkie przejeżdża dziennie ponad pięćdziesiąt pociągów, głównie z węglem. Od połowy marca jej liczącym 67 kilometrów odcinkiem od Dionizowa koło Zduńskiej Woli do Ponętowa koło Kłodawy kursować będzie nocny pociąg pospieszny. Uznam, łączący Warszawę przez Poznań ze Świnoujściem. Pociąg ten skierowany tam zostanie z powodu nocnego zamknięcia stacji Kutno, przez którą jeździ obecnie.
Linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory - Tczew jest jednym z najważniejszych korytarzy transportowych na polskiej sieci kolejowej. PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą od kilku lat modernizację poszczególnych odcinków tej trasy.
- We wrześniu 2021 r. PLK podpisały z wykonawcą umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania „LOT B – Prace na linii kolejowej 131 na odcinku Nakło Śląskie – Kalina”. Zakończenie prac projektowych planowane jest na koniec 2023 roku. W kolejnych latach będzie możliwa realizacja robót. Na następnych dwóch odcinkach: Kalina (Herby Nowe) – Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice już od 2020 r. postępuje przebudowa torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Prace budowlane postępują na linii Herby Nowe – Rusiec Łódzki. Są już nowe tory i sieć trakcyjna w stacji Herby Nowe, Wręczyca, Miedźno i w stronę Działoszyna. W Herbach Nowych wybudowano nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania. Efektem prac będzie sprawniejsza kolej oraz przewóz towarów z woj. śląskiego w stronę portów bałtyckich. Prace umożliwią przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h. Zakończenie robót planowane jest w 2023 r. - wylicza Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Poza pociągami z węglem i innymi towarami spora część Magistrali Węglowej wykorzystywana jest w ruchu pasażerskim sporadycznie. W ub. r. przejściowo kursował jej fragmentem pociąg Barbakan. Pociąg Uznam będzie od marca jedynym składem skierowanym na łódzki i wielkopolski odcinek Magistrali Węglowej. Przy czym pociąg ten będzie kursować po "Węglówce" tylko w jednym kierunku, w stronę Świnoujścia. Dzięki temu dodatkowe połączenie z zachodnim wybrzeżem otrzymają takie stacje, jak Pabianice czy Koluszki.
Skierowanie pociągu Uznam na Magistralę Węglową wiąże się z wydłużeniem jego trasy przejazdu. Obecnie z Warszawy do Świnoujścia pokonuje on 704 km, a jadąc objazdem będzie przejeżdżać 789 km.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.