Zarządca infrastruktury kolejowej PKP PLK ogłosił w czwartek przetargi o szacunkowej wartości 4,6 mld zł na inwestycje kolejowe - poinformował na konferencji prasowej prezes spółki Ireneusz Merchel.
Jak podkreślał Merchel, wraz z ogłoszonymi w czwartek postępowaniami, przetargi ogłoszone przez PKP PLK w 2022 r. mają szacunkową wartość rzędu 11 mld zł. Przypomniał, że spółka ma w programie kolejowym do końca 2023 r. planowane inwestycje rzędu 20 mld zł i przygotowuje kolejne przetargi.
Prezes PKP PLK poinformował, że postępowania ogłoszone w czwartek to: przebudowa szlaku Katowice-Katowice Ligota, przebudowa i modernizacja linii nr 104 Chabówka-Nowy Sącz, modernizacja stacji kolejowej w Ostródzie, prace na linii nr 6 na odcinku Geniusze - Kuźnica Białostocka oraz przebudowa szlaku Katowice - Katowice Ligota.
Jak podkreślił na konferencji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, przetargi są odpowiedzią na zapotrzebowanie ze strony rynku, a branża na pewno odpowie na te zamówienia. Jak dodał, to dobre wiadomości dla wszystkich tych, którzy często przez kilkadziesiąt lat oczekiwali na konkretne inwestycje kolejowe w regionach.
- Polska kolej zmienia swoje oblicze, może służyć jako element potwierdzający, że polityka klimatyczna w dobrym tego słowa znaczeniu jest w Polsce realizowana - mówił Adamczyk.
Minister wyraził też opinię, że Polska daje przykład innym państwom UE, że można stawiać na kolej jako ekologiczny środek transportu.
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podkreślał, że wszystkie planowane inwestycje charakteryzuje poprawa bezpieczeństwa i ekologiczny charakter. Jak dodał, liczy na dobre, konkurencyjne oferty, z których będzie można wybierać.
- Każda z tych inwestycji związana jest z planem przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu - zaznaczył Bittel.
Z kolei Merchel ocenił, że szykowane przez spółkę przetargi dadzą branży zajęcie na dwa lata.
Jak poinformował prezes PKP PLK, w przypadku przebudowy linii Katowice - Katowice Ligota, wniosek o finansowanie projektu został już złożony do instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).
- Mamy dokumentację, pozwolenia. To centrum aglomeracji śląskiej, niezwykle trudny teren - mówił Merchel, dodając, że w wyniku inwestycji kolej aglomeracyjna będzie bardziej dostępna dla pasażerów.
Jak zaznaczył, w pozostałych przetargach PKP PLK zakładają, że źródłem finansowania będzie Krajowy Plan Odbudowy. Jak zaznaczył, przetargi typowo trwają 6-9 miesięcy, a w przypadku skomplikowanych projektów - do roku. Spółka zakłada, że w II połowie 2022 r., gdy będą się rozstrzygać, finansowanie będzie już zapewnione.
- W przypadku linii 104 modernizacja będzie prowadzona jednocześnie z dwóch stron, w trudnym górskim terenie, albo w centrach miast, jak w Rabce - zaznaczył Merchel.
Przetarg ogłoszono na odcinki końcowe z obu stron, ale cały projekt przewiduje również budowę nowej linii Podłęże - Stróża.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.