Przed końcem ub. roku zakończyła się rozbiórka granicznego mostu kolejowego nad rzeką Odrą w Kostrzynie nad Odrą. W jego miejscu ma powstać nowy obiekt z zastosowaniem niespotykanej dotąd na polskiej sieci kolejowej technologi z użyciem włókna węglowego. Jednocześnie na tej samej trasie, niecały kilometr dalej, remont przechodzi kolejny most, tym razem nad rzeką Wartą. Tam jednak nie będzie elementów z włókna węglowego.
Włókno węglowe cechuje się dużą wytrzymałością i niższym ciężarem w porównaniu do elementów metalowych. Jest też bardziej elastyczne od stali. Z tego względu z włókna węglowego mają być wykonane liny nośne podtrzymujące graniczny most. Będą one zamontowane w układzie siatkowym. Wykonany w tej technologii most, chociaż powstanie nad graniczną rzeką, w całości znajdzie się pod nadzorem i utrzymaniu strony niemieckiej.
- Na sieci zarządzanej przez PLK nie ma mostów i wiaduktów, których elementy są wykonane z włókna węglowego. Przebudowa kolejowego mostu granicznego na Odrze jest realizowana przez stronę niemiecką, która utrzymuje przeprawę. Po zakończonej inwestycji granica utrzymania linii kolejowej, przy przyczółku mostu od strony Kostrzyna nad Odrą, pozostanie niezmienna - informuje Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Poprzedni most składał się z kilku przęseł z filarami w międzywalu Odry. Nowy most posiadać będzie jedno długie przęsło nad nurtem Odry długości 260 m. Do prac przystąpino 9 sierpnia 2021 r. Inwestorem jest DB Netz AG, a wykonawcą - firma Sächsische Bau GmbH.
W związku z rozbiórką i budową nowej przeprawy, na dwa lata wstrzymano ruch pociągów pomiędzy stacjami Kostrzyn i Küstrin-Kietz: od połowy grudnia 2020 r. do połowy grudnia 2022 r.
Korzystając ze sposobności i wstrzymania ruchu, PKP Polskie Linie Kolejowe przystąpiły w tym czasie do remontu znajdującego się pomiędzy tymi stacjami stalowego mostu nad rzeką Wartą.
- Remont mostu kolejowego na Warcie w Kostrzynie nad Odrą sukcesywnie postępuje. Na specjalnie przygotowanych rusztowaniach wymieniane są skoordynowane elementy konstrukcji. Prace koncentrują się obecnie w torze nr 2, czyli od strony mostu drogowego. Roboty obejmują m.in. uzupełnienie ubytków cegieł, kamienia i betonu w podporach i przyczółkach. Wyremontowane zostaną pomosty znajdujące się pod przeprawą, które służą do diagnostyki obiektu. Na moście i około 600 m odcinku między mostem a stacją Kostrzyn ułożone będą nowe tory. Küstrin-Kietz - wylicza Radosław Śledziński z PKP PLK.
Ta Inwestycja pochłonie około 26 mln zł i jest kilkukrotnie tańsza od sąsiedniej, realizowanej przez Niemców. Most z elementami z włókna węglowego ma bowiem kosztować 65 mln euro.
Pomiędzy mostem nad Wartą a mostem nad Odrą znajduje się jeszcze jedna konstrukcja - ceglany wiadukt nad terenem zalewowym i gruntową drogą do ogródków działkowych. On również objęty ma być w pewnym zakresie pracami. W ub.r. rozebrano przebiegające tamtędy tory kolejowe. Wymieniana ma objąć tory na liczącym około 800 m odcinku między mostami kolejowymi na Odrze i Warcie. Część prac w uzgodnieniu z PKP PLK prowadzi PGW Wody Polskie.
Przed wstrzymaniem ruchu na odcinku Kostrzyn nad Odrą - Küstrin-Kietz wczesnego rana niemal do północy co godzinę kursowały pociągi pasażerskie z Kostrzyna do Berlina. Żadna inna stacja graniczna w Polsce nie notowała tak dużego ruchu pociągów zagranicznych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.