Jastrzębska Spółka Węglowa ma pytania z rynku zarówno o węgiel koksowy, który stanowi trzon jej produkcji, jak i energetyczny; obecnie nie jest w stanie pokryć tego zapotrzebowania - powiedział w poniedziałek wiceprezes JSW ds. finansowych Robert Ostrowski.
Zasygnalizował też, że nowy zarząd JSW pracuje nad aktualizacją strategii spółki; wyraził nadzieję, że prace nad nią potrwają do końca tego roku, co nie oznacza, że w tym terminie spółka ją ogłosi.
Wiceprezes Ostrowski był w poniedziałek pytany przez dziennikarzy o sytuację rynkową: znaczne zapotrzebowanie i szybujące ceny węgla koksowego i energetycznego na rynkach międzynarodowych.
- Na dzisiaj mamy taką sytuację, że każdy węgiel jest dobrem rzadkim, poszukiwanym i mamy zapytania nie tylko z kraju, ale i zagranicy o węgiel koksowy i energetyczny, których nie jesteśmy w stanie na dzisiaj pokryć - odpowiedział wiceszef JSW.
Przypomniał, że w produkcja roczna spółki średnio wynosi ok. 15 mln ton, z tego 10-11 mln ton to węgiel koksowy. - W kolejnych latach, zgodnie ze strategią chcielibyśmy, aby udział węgla koksowego stopniowo rósł, choć 100 proc. zapewne nigdy nie osiągnie - zastrzegł.
- O tym, jaka jest struktura produkcji, z jednej strony decyduje geologia. Nie możemy wybierać z naszych pokładów wyłącznie węgla koksowego; węgiel energetyczny jest w zasięgu, a przy kosztach stałych, które są dość wysokie, każda tona węgla wydobyta jest wartością dodaną - przypomniał wiceprezes JSW.
- Po drugie, o tym decyduje też rynek: gdy mówimy o transformacji energetycznej, zamykaniu kopalń, ale z drugiej strony potrzebach energetycznych gospodarki, odbiorców indywidualnych. Prąd w jakiś sposób musi być generowany - i na pewno my się też do tego przyczyniamy naszymi ilościami, one nie są imponujące, w porównaniu z innymi firmami górniczymi w Polsce, ale również w jakiś sposób balansujemy popyt i podaż na rynku - wskazał.
- Więc węgiel energetyczny pozostaje w naszym portfelu. Nie jesteśmy w stanie produkować w 100 proc. węgla koksowego i chyba takiego celu nie możemy sobie zakładać, choć wiadomo, że ceny węgla koksowego są wyższe, niż energetycznego, więc nasz profil jest jasno zdefiniowany od strony ekonomicznej - podkreślił Ostrowski.
- Chcemy w tym czasie prosperity przygotować się na okres dekoniunktury. Jest nowy zarząd JSW w pełnym składzie od początku września i jednym z celów, który dzisiaj mamy przed sobą, to opracowanie strategii, która z jednej strony odniesie się do tematu struktury i produkcji węgla, kierunków rozwoju, ale również tej strony finansowej i ekonomicznej - wyjaśnił wiceprezes.
Pytany o perspektywę wypracowania aktualizacji strategii Ostrowski wyraził nadzieję, że nastąpi to jeszcze w tym roku. Nie mówimy o ogłoszeniu - zastrzegł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.