PKP, PKN Orlen i należąca do PFR PESA podpisały w środę, 25 sierpnia, porozumienie ws. współpracy na rzecz wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym.
Spółki deklarują chęć wspólnego prowadzenia projektów badawczo-rozwojowych i działań zmierzające do zastosowania wodoru na kolei jako paliwa zasilającego pojazdy szynowe. Porozumienie potwierdza wolę współpracy ukierunkowanej na promocję rozwoju transportu kolejowego opartego na wodorze i wzajemne wsparcie działań zmierzających do wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym.
- PESA od prawie dwóch lat pracuje nad lokomotywą manewrową napędzaną wyłącznie energią z wodoru. Jej eksploatację planujemy rozpocząć w przyszłym roku. Jednocześnie pracujemy nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji i ogniw wodorowych oraz pojazdami wykorzystującymi baterie jako źródło zasilania - oświadczył wiceprezes ds. technicznych PESY Jacek Konop. Jak dodał, niskoemisyjne pojazdy szynowe to jedno z kluczowych założeń przyjętej przez PESA Strategii 2025+.
Według prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka, sektor kolejowy i jego wodoryzacja stanowi dla spółki bardzo atrakcyjny kierunek, także z punktu widzenia ograniczenia emisji CO2 i ochrony środowiska.
- Chcemy rozwijać ten obszar we współpracy z PKP i PESA, ponieważ pozwoli to jeszcze lepiej poznać stojące przed nami wyzwania technologiczne. (...) W perspektywie najbliższej dekady będziemy wzmacniać pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, co przyniesie nam wymierne korzyści biznesowe - oświadczył Obajtek.
Zdaniem wiceprezesa Orlenu Józefa Węgreckiego, spółka dostrzega potencjał wodoryzacji transportu szynowego i liczy, że podjęta współpraca zapoczątkuje rewolucję w tym obszarze.
Z kolei według wiceprezesa PKP Rafała Zgorzelskiego, wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym może mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju tych technologii w Polsce oraz dla znaczącego ograniczenia emisji CO2 w transporcie, co przyczyni się do osiągnięcia wskaźników wynikających z wdrożenia Zielonego Ładu
- Grupa PKP ma świadomość roli, jaką może odegrać w tym procesie, stąd nasza decyzja o współpracy z PKN Orlen i PESA, które jako pierwsze w kraju rozpoczęły prace nad wdrożeniem tego paliwa w transporcie szynowym - dodał Zgorzelski.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.