REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
3 sierpnia 2021 13:17 Portal gospodarka i ludzie Rozmawiał: Janusz Mincewicz 2.3 tys. odsłon

Artur Tomasik: Są optymistyczne dane, rosną przewozy, ale branża lotnicza ciągle tkwi w największym w swojej historii kryzysie

- Pandemia nie przerwała inwestycji w Katowice Airport. Zdecydowanie najważniejszym projektem, który z sukcesem zrealizowaliśmy w tym trudnym czasie, była rozbudowa terminalu pasażerskiego B. - mówi Artur Tomasik
fot: Bartłomiej Szopa/ARC

- Sytuacja Pyrzowic na tle innych lotnisk regionalnych w segmencie przewozów pasażerskich jest o tyle lepsza, że od wielu lat mamy bardzo dobrą współpracę z biurami podróży i latającymi na ich zlecenie liniami lotniczymi - mówi w rozmowie z portalem netTG.pl Gospodarka i Ludzie ARTUR TOMASIK, prezes lotniska w Pyrzowicach.

Niedawno leciałem z Pyrzowic za granicę i samolot czarterowy PLL LOT był pełen turystów. Czy polskie lotnictwo zaczyna wracać do czasów przedpandemicznych?
Przyszły wakacje, a wraz z nimi znaczące poluzowanie pandemicznych obostrzeń w większości europejskich państw, ludzie ruszyli na urlopy, co wyraźnie przełożyło się na pobudzenie ruchu pasażerskiego po jego i zimowej, i wczesnowiosennej hibernacji spowodowanej kolejnymi falami pandemii koronawirusa. W ostatnich miesiącach przewozy pasażerskie rzeczywiście znacząco wzrosły, o ile w kwietniu bieżącego roku obsłużyliśmy w Pyrzowicach 40 tysięcy podróżnych, w maju było ich już ponad 85 tysięcy, w czerwcu około 225 tysięcy, to w lipcu już ponad 400 tysięcy. Dane te wydają się bardzo optymistyczne, ale jestem realistą – branża lotnicza ciągle tkwi w największym w swojej historii kryzysie, który zaczął się w marcu 2020 roku. Dopóki pandemia koronawirusa się nie skończy, dopóty kryzys w lotnictwie będzie trwał.

Dlaczego?
Lotnictwo, jako bardzo kosztochłonny obszar aktywności biznesowej, potrzebuje stabilności i przewidywalności, a pandemia koronawirusa wprowadziła niebywałą wręcz niepewność i szereg nowych ryzyk, z którymi wszyscy musimy się mierzyć. Wspomniał pan o podróży z Pyrzowic na pokładzie PLL LOT. Warto podkreślić, że to LOT w trakcie pandemii znacząco wzmocnił się w Katowice Airport.

Od pierwszego kwartału bieżącego roku bazuje u nas swojego szerokokadłubowego Boeinga 787 Dreamliner, którym na zlecenie biur podróży obsługuje bezpośrednie rejsy z pyrzowickiego lotniska do Meksyku i Dominikany, a w zbliżającym się sezonie jesienno-zimowym będzie latał także na Malediwy, na Kubę i do Tajlandii. Ponadto w sezonie letnim linia bazuje także trzy Boeingi 737, którymi obsługuje rejsy średniodystansowe dla biur oraz w ramach projektu „Lot na wakacje”.

Czy podkatowickie lotnisko w Pyrzowicach, które się specjalizuje w lotach czarterowych i cargo, jest zadowolone z wyników pierwszego półrocza?
W segmencie przewozów pasażerskich pierwsze półrocze 2021 roku było trudne dla wszystkich polskich lotnisk, w tym dla Katowice Airport. Bez wątpienia czas od stycznia do czerwca stał pod znakiem trzeciej fali pandemii koronawirusa, która w Polsce była jak do tej pory najsilniejsza. W tym okresie z pyrzowickiej siatki połączeń skorzystało 421 tysięcy podróżnych, czyli o 238 tysięcy mniej niż w pierwszym półroczu 2020 roku i aż o 1,6 mln mniej w porównaniu z rekordowym pierwszym półroczem 2019 roku.

Sytuacja Pyrzowic na tle innych lotnisk regionalnych w segmencie przewozów pasażerskich jest o tyle lepsza, że od wielu lat mamy bardzo dobrą współpracę z biurami podróży i latającymi na ich zlecenie liniami lotniczymi. Dzięki temu jesteśmy krajowym liderem w czarterach, a to właśnie w tym segmencie w trakcie pandemii notowane są najlepsze średnie wypełnienia rejsów, a to powoduje, że aktualnie obsługujemy najwięcej podróżnych ze wszystkich krajowych lotnisk regionalnych. W pandemicznym 2020 roku wzmocniliśmy pozycję Katowice Airport w segmencie cargo, w którym od lat jesteśmy niekwestionowanych liderem, w tym czasie z i do Pyrzowic zostało przewiezione prawie 20,4 tysiąca ton frachtu lotniczego.

Jakie są prognozy na ten rok w segmencie cargo?
Bieżący rok zapowiada się jeszcze lepiej. W styczniu Lufthansa Cargo otworzyła w Katowice Airport ogólnopolski punkt integracji frachtu lotniczego. Ponadto Amazon uruchomił trzy dodatkowe regularne trasy cargo. Świetnie rozwija się również DHL Express. Na koniec roku spodziewamy się obsłużyć zdecydowanie ponad 30 tysięcy ton ładunków, czyli o ponad 50 proc. więcej w porównaniu z 2020 rokiem.


Jest wreszcie bezpieczna droga dojazdowa do Pyrzowic, a lotnisko pomimo spadku przewozów inwestuje w jego rozwój.
Na przestrzeni minionych 15 lat skomunikowanie lotniska z konurbacją oraz innymi regionami Polski zdecydowanie się poprawiło. W 2006 roku do użytku oddana została pierwsza jezdnia drogi ekspresowej S1 na odcinku Pyrzowice – Podwarpie. W 2012 roku pod lotnisko, od południa, dotarła autostrada A1, która w 2019 roku została przedłużona do Częstochowy. W maju 2021 roku oddano do użytku drugą jezdnię drogi ekspresowej S1 z Pyrzowic do Podwarpia. Wszystko wskazuje na to, że już niebawem autostradą A1 dotrzemy bezpośrednio z pyrzowickiego lotniska do Łodzi. Nie można zapomnieć o innym, równie istotnym z perspektywy rozwoju Katowice Airport projekcie, czyli rewitalizacji linii kolejowej nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry ze stacją „Pyrzowice lotnisko”. Projekt rozpoczął się na początku 2021 roku i ma się zakończyć w pierwszym kwartale 2023 roku.

Pandemia koronawirusa nie przerwała inwestycji, które są kluczowe z perspektywy rozwoju Katowice Airport. Zdecydowanie najważniejszym projektem, który z sukcesem zrealizowaliśmy w tym trudnym czasie, była rozbudowa i przebudowa terminalu pasażerskiego B. Przedsięwzięcie wystartowało we wrześniu 2019 roku i trwało 21 miesięcy. Wnętrze obiektu zostało całkowicie przebudowane, rozdzieliliśmy poziomami strefę stanowisk biletowo-bagażowych od strefy kontroli bezpieczeństwa.

Jak rozbudowany terminal B poprawił przepustowość lotniska?
Powierzchnia terminalu wzrosła z 12 do 17 tysięcy metrów kwadratowych. Jego sercem jest najnowocześniejszy w Polsce system transportu, kontroli i sortowania bagaży rejestrowanych. Do kontroli bezpieczeństwa wykorzystujemy dwa tomografy, dzięki którym dysponuje obrazem 3D prześwietlanych walizek. W trakcie godziny przez system może przejść nawet do 1900 sztuk bagaży rejestrowanych. Dzięki tej inwestycji roczna przepustowość całej infrastruktury terminalowej Katowice Airport wzrosła z 6 do 8 milionów pasażerów.

Pandemia koronawirusa nie powstrzymała nas również przed kontynuowaniem rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów, na co składają się dwa zadanie. Pierwsze to budowa płyty postojowej o powierzchni 6,5 hektara, ze stanowiskami dla dziewięciu średniodystansowych samolotów np. Airbusów A321. Inwestycja zakończy się w czwartym kwartale bieżącego roku. Drugie zadanie to budowa trzeciego hangaru do obsługi technicznej samolotów.

Ten projekt wystartował w drugim kwartale bieżącego roku i potrwa dwanaście miesięcy. Najemcą nowego hangaru będzie linia lotnicza Wizz Air. Intensywnie pracujemy również nad koncepcją rozbudowy strefy cargo. Ten segment przewozów rozwija się dynamicznie. W najbliższych latach chcemy dostarczyć kolejne tysiące metrów kwadratowych powierzchni dla operatorów cargo działających w Pyrzowicach.

Czy nie obawia się pan, że zapowiadana czwarta fala pandemii źle wpłynie na ruch pasażerski na polskich lotniskach?
Nie mam wątpliwości, że przyjdzie się nam zmierzyć z czwartą falą koronawirusa. Po dobrych letnich miesiącach liczymy się z dużym spadkiem przewozów pasażerskich w zbliżającym się okresie jesienno-zimowym. Przed nami daleka droga do wyjścia kryzysu. Na szczęście Katowice Airport, dzięki wieloletniej, konsekwentnie realizowanej rozbudowie infrastruktury, to nie tylko przewozy pasażerskie, ale także dynamicznie rozwijające się cargo i prężnie funkcjonująca baza do obsługi technicznej samolotów.

Dzięki temu, w tym bardzo trudnym czasie, łatwiej jest nam utrzymać płynność finansową i zdolność do realizacji kluczowych, prorozwojowych inwestycji. Katowice Airport ma atuty, które sprawią, że z pandemii wyjdzie silniejsze.

 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (1) pokaż wszystkie
  • 4 fala 3 sierpnia 2021 18:09:51
    Profile Avatar

    Dla lotnictwa będzie groźna, jeżeli się pojawi, czwarta fala coronavirusa. Oby się nie pojawiły, byśmy moli latać po świecie

  • KEVWI
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Wstrząs w kopalni, załoga wycofana
18 listopada 2024
57.5 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]