Firmy często szczycą się działaniami prospołecznymi – widzimy, że duże marki sponsorują drużyny piłkarskie, organizują szeroko zakrojone akcje charytatywne czy pomagają w różnego rodzaju zbiórkach.
Czy jednak są to działania PR-owe, czy może mówimy tutaj już o pojęciu Corporate Social Responsibility?
W tym artykule wyjaśnimy szerzej oba pojęcia, a także wskażemy różnice i podobieństwa.
Czym jest Corporate Social Responsibility, a czym Public Relations?
Społeczna odpowiedzialność biznesu (corporate social responsibility – w skrócie CSR) to idea, według której firmy budując strategię biznesową, uwzględniają nie tylko swój własny interes, ale także interesy społeczne, w tym np. ochronę środowiska lub rozwój pracowników. Celami CSR są w dużym skrócie altruistyczne zachowania odpowiedzialnej marki, firmy czy korporacji, która wspomaga rozwój społeczeństwa, dzięki przemyślanym i zrównoważonym praktykom. W Polsce pojęcie to zaczęło funkcjonować już w latach 90., jednak dopiero teraz zaczyna być w pełni rozumiane i wykorzystywane.
Public Relations z kolei to działania oparte na relacjach podmiotu z jego otoczeniem. Od CSR różni je przede wszystkim cel. Działania z zakresu PR-u mają bowiem za zadanie kształtować wizerunek marki w jej otoczeniu np. wzbudzeniu zaufania lub pozytywnych skojarzeń z brandem.
Działania PR-owe to nie to samo co CSR
Dobra Agencja PR https://obtk.pl/pr/ wie, że działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu to nie to samo co dobry PR. Granica, na pierwszy rzut oka, może wydawać się cienka, a niewprawny obserwator może nawet pomylić oba pojęcia.
Dlatego chcemy zarysować różnicę i wyjaśnić szerzej obie dziedziny. Public Relations od Społecznej Odpowiedzialności Biznesu odróżnia głównie intencja. PR nakierowany jest na komunikację marki z otoczeniem, sterowanie jej wizerunkiem, natomiast CSR to swojego rodzaju misja i działania, które zostają wpisane w strategię rozwoju firmy.
Dla przykładu:
Akcja charytatywna, w którą zaangażowana jest dana marka, będzie działaniem PR-owym. Służyć będzie poprawie lub ociepleniu wizerunku firmy, zwiększeniu jej rozpoznawalności i dość często będzie ona w całości przygotowana przez wybraną agencję PR-ową.
Natomiast dobrym przykładem społecznej odpowiedzialności biznesu może być np. firma CEMEX, która w swoim statucie działań CSR ma wyszczególniony m.in. taki podpunkt:
„Wytwarzanie bezpiecznych i efektywnych produktów”.
Firma realizuje ten cel poprzez: Techniczne dostosowanie cementowni do dozowania i spalania paliw alternatywach („15 polskich przykładów społecznej odpowiedzialności biznesu”, cz.II, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, red. N. Ćwik, M. Grzybek, B. Saracyn, źródło: https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2014/01/15-polskich_przykladow_CSR_II.pdf, str. 9).
Innym przykładem będzie firma Clifford Chance, której jednym z kierunków polityki CSR jest:
„Działania na rzecz ludzi (w tym dbałość o własnych pracowników oraz obywateli w ogóle, np. poprzez organizowanie dla nich edukacji prawnej)”.
Punkt ten realizowany jest np. poprzez utworzenie fundacji „Prawo do Pomocy”, która pomaga osobom z szeroko rozumianego środowiska prawniczego, w tym dojrzałym prawnikom, studentom prawa, aplikantom i ich bliskim, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej z powodu choroby, niepełnosprawności czy innych zdarzeń losowych („15 polskich przykładów społecznej odpowiedzialności biznesu”, cz.II, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, red. N. Ćwik, M. Grzybek, B. Saracyn, źródło: https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2014/01/15-polskich_przykladow_CSR_II.pdf, str. 13).
Oba przykłady pokazują, że społeczna odpowiedzialność biznesu ma na celu zmiany, które wpisują się w styl zarządzania firmą i uwzględniane są w strategii jej rozwoju.
Punkty styczne działań PR-owych i Społecznej Odpowiedzialności Biznesu
To, co łączy oba pojęcia, to niewątpliwie budowanie dobrej reputacji firmy, niezależnie od tego, czy działania te mają na celu podnoszenie kultury organizacyjnej firmy, czy celowe ocieplanie wizerunku.
Firma angażująca się w działania lokalne (niezależnie czy będzie to pomoc pobliskiej szkole, czy dbałość o ekologiczną produkcję produktów) zawsze zyskuje zaufanie najbliższej społeczności.
A zyskując zaufanie, staje się w oczach takiej społeczności bardziej wiarygodna i chętniej wybierana np. jako potencjalny partner do biznesu, czy miejsce, w którym klient dokona zakupu.
Nie ma też przeszkód, by w odpowiednim momencie wdrażania działań CSR, rozpocząć współpracę z wybraną agencją PR – która rozgłośni pożyteczne dla społeczeństwa inicjatywy firmy.
Podsumowanie
Jak więc wynika z artykułu, działania Public Relations oraz społecznej odpowiedzialność biznesu dzieli przede wszystkim cel.
Podobieństwa pojawiają się na etapie realizacji, jednak na etapie intencji są zgoła odmienne.
Nie zmienia to jednak faktu, że zarówno jedne, jak i drugie mogą przynieść społeczeństwu duże korzyści, a firma, która je wdraża, zyskuje sporą przychylność społeczeństwa i dobrą reputację nawet na arenie międzynarodowej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.