Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, która pracuje nad 13 inwestycjami zgłoszonymi do programu Kolej Plus, zakładającego wsparcie państwa dla lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej, wybrała wykonawcę tzw. wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.
To część działań związanych z II etapem rządowego programu Kolej Plus. Samorządy do jesieni br. przygotowują w nim wstępne koncepcje swoich przedsięwzięć - z zakresem i założeniami inwestycji, a także zapewnieniem finansowania. Następnie zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK, wybierze projekty do realizacji.
W sierpniu ub. roku Metropolia GZM zgłosiła do programu Kolej Plus 15 projektów kolejowych wpisujących się w koncepcję Kolei Metropolitalnej, czyli przygotowywanej we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi oferty częstych i szybkich połączeń aglomeracyjnych. Trzy miesiące później wszystkie te zgłoszone projekty zostały zakwalifikowane do drugiego etapu rządowego programu.
Obecnie, po wycofaniu dwóch projektów, Metropolia kontynuuje prace dot. 6 projektów liniowych (mają one usprawnić połączenia na trasie kilku gmin z miastem wojewódzkim, czyli Katowicami) oraz 7 punktowych (poprawiających dostępność kolei w ramach jednej gminy).
Kluczowym elementem, potrzebnym do uzupełnienia wniosków w drugim etapie naboru do programu Kolej Plus jest opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego (WSPP), w którym m.in. oszacowany zostanie koszt realizacji 13 zgłoszonych inwestycji i przeprowadzona inwentaryzacja infrastruktury kolejowej.
Analiza obejmie wykonanie schematów linii, opracowanie rozkładu jazdy oraz opisu infrastruktury kolejowej, bocznic i posterunków ruchu. To także przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego, w przypadku budowy nowych przystanków kolejowych.
WSSP dla wybranych projektów, zgłoszonych do Kolei Plus, powstanie częściowo w ramach opracowywanego obecnie wstępnego studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Gminy GZM nie będą ponosiły kosztów związanych z opracowaniem dokumentacji.
Aby przygotować WSPP Metropolia prowadziła przetarg, z podziałem na dwa zadania obejmujące projekty liniowe i punktowe. W terminie zgłosił się jeden wykonawca. Oferta warszawskiej spółki Databout za 3,9 mln zł brutto (w podziale na zadania 2,38 mln zł i 1,52 mln zł) zmieściła się w budżecie GZM określonym na 5,4 mln zł brutto. W czwartek Michał Nowak z biura prasowego GZM poinformował o wyborze tej oferty.
Realizacja WSPP musi zakończyć się przekazaniem do PLK gotowej dokumentacji z końcem listopada, co wynika z harmonogramu Kolei Plus. Do lutego 2022 r. wybrane mają zostać do dofinansowania projekty, które będą zrealizowane do końca 2028 r. Metropolia zobowiązała się sfinansować 15-procentowy wkład własny kosztów kwalifikowalnych każdego z projektów, który będzie realizowany w ramach programu.
Wyjątek dotyczy jedynie wniosku liniowego dot. linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota - Orzesze Jaśkowice, który został złożony również przy udziale województwa śląskiego, deklarującego sfinansowanie odcinka poza GZM - zastrzegł cytowany przez Nowaka członek zarządu GZM specjalizujący się w zagadnieniach transportowych Grzegorz Kwitek.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.