Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Oddali hołd poległym ratownikom
17 czerwca 2021
Ruszyły szczepienia w Polskiej Grupie Górniczej
1 czerwca 2021
Górnicza umowa podpisana!
28 maja 2021
Mamy tak wyjść i zostawić ten szyb?
20 maja 2021
Nowy rezerwat Góra Stołowa ma niemal 100 ha
19 maja 2021
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
30 kwietnia 2021 Portal gospodarka i ludzie Rozmawiał: Janusz Mincewicz

Gdańsk jest jednym z niewielu portów w Europie, zdolnych do przyjmowania największych statków na świecie

- Polska jako jedyny kraj w regionie Bałtyku jest bezpośrednio połączona z tą europejsko-azjatycką „superautostradą” światowego handlu - Cameron Thorpe, dyrektor generalny, członek zarządu DCT Gdańsk
fot:

- Gdańsk jest jednym z niewielu portów w Europie pozbawionych ograniczeń nawigacyjnych i zdolnych do przyjmowania całodobowo i przez cały rok największych statków na świecie - podkreślił w rozmowie z portalem netTG.pl Gospodarka i Ludzie Cameron Thorpe, dyrektor generalny, członek zarządu DCT Gdańsk.

W kwietniu br. terminal kontenerowy DCT Gdańsk po 14 latach działalności przeładował 15 milionów TEU (kontenerów 20-stopowych). To sukces?
W 2018 r. DCT odnotował ponad 20-procentowy wzrost rok do roku, z wynikiem przeładunków na poziomie ponad 1,9 mln TEU. Od 5-6 lat odnotowuje silny wzrost, co jest wynikiem prowadzonego przez nas programu inwestycyjnego, systematycznego wzrostu wydajności do najwyższych poziomów na świecie oraz skupieniu się na obsłudze klienta. Cieszymy się, że nasi klienci zareagowali i mogli czerpać z tego korzyści. W 2019 r. DCT Gdańsk pobił rekord, przeładowując ponad 2 mln TEU. Wprawdzie z powodu pandemii w 2020 r. wolumen nieznacznie spadł, ale tylko w segmencie tranzytu morskiego do innych portów bałtyckich. Natomiast przeładunki na rynek lokalny w Polsce rosły i wzrosły rok do roku o 4 proc., mimo spadku PKB. Świadczy to o sile i odporności polskiej gospodarki oraz umiejętności polskich firm do szybkiego dostosowania się do sytuacji i utrzymania kierunku rozwoju biznesu.

W 2019 r. terminal pobił rekord, przeładowując ponad 2 mln TEU. Czy w tym roku uda się powtórzyć ten wynik?
Ten rok rozpoczęliśmy z mocnym wynikiem operacyjnym. Wolumeny w pierwszym kwartale 2021 r. były o 9 proc. wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wzrost nie pochodzi tylko z lokalnego rynku, bo mieliśmy też do czynienia ze zwiększeniem tranzytu morskiego do innych portów. Ale za wcześnie jeszcze na ogłaszanie sukcesu, ale mamy powody, by sądzić, że 2021 r. może być nowym rekordowym rokiem.

DCT Gdańsk to największy terminal kontenerowy nad Bałtykiem. Czy ma szanse stać się prawdziwym bałtyckim hubem?
Wierzymy, że DCT już jest bałtyckim hubem. To największy terminal kontenerowy na Bałtyku i jedyny w regionie zdolny do przyjmowania największych statków kontenerowych na świecie, należących do klasy ULCV (Ultra Large Container Vessels) pływających między Azją i Europą. DCT Gdańsk zapewnia Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej bezpośrednie połączenie z portami Dalekiego Wschodu, co oznacza, że Polska jako jedyny kraj w regionie Bałtyku jest bezpośrednio połączona z tą europejsko-azjatycką „superautostradą” światowego handlu. Daje to Polsce niezwykłe możliwości,bo DCT obsługuje nie tylko polski rynek. W związku ze swoją głębokowodną lokalizacją i brakiem ograniczeń nawigacyjnych oraz pływów morskich zapewnia najbardziej efektywną obsługę regionu Morza Bałtyckiego. Dzięki obsługiwanemu przez nas portowemu terminalowi kolejowemu, który w tej chwili jest rozbudowywany, stanowimy transportową bramę intermodalną do sąsiadujących z nami krajów, nie mających dostępu do morza.

Terminal dysponuje nabrzeżem o głębokości 17 m i jest jedynym głębokowodnym terminalem na Morzu Bałtyckim. Czy jest w stanie konkurować z rosyjskimi terminalami na Bałtyku i litewską Kłajpedą?
Gdańsk jest jednym z niewielu portów w Europie pozbawionych ograniczeń nawigacyjnych i zdolnych do przyjmowania całodobowo i przez cały rok największych statków na świecie! Dzięki napływowi klientów do DCT, w związku z naszą najwyższej jakości obsługą i dostępowi do bezpośrednich szlaków głębokowodnych, terminal może się poszczycić szybkim wzrostem. W tej chwili w DCT dochodzi do największej regularnej wymiany kontenerów w Europie, tj. ponad 10 tys. kontenerów podczas postoju jednego statku. Każdego tygodnia, wraz z największymi aliansami żeglugowymi na świecie, obsługujemy regularne połączenia głębokowodne między Azją i Europą. Naszymi klientami są 2M Alliance (Maersk Line, MSC, Hapag Lloyd) oraz OCEAN Alliance (COSCO, CMA CGM Group, Evergreen, OOCL). DCT Gdańsk obsługuje również szereg regularnych połączeń fedeerowych i żeglugi bliskiego zasięgu z większością portów położonych nad Morzami Bałtyckim i Północnym. Dla nas konkurencją są porty w Europie Zachodniej, takie jak Hamburg czy Rotterdam, które od lat budowały swoją pozycję i obsługują ogromne ilości ładunków, także ładunków na polski rynek i inne kraje nadbałtyckie oraz większość ładunków skierowanych do oddalonych od morza krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Naszym priorytetem powinno być opracowanie planu, która pozwoli na wyprzedzenie tych portów i dążenie do tego, by nie obsługiwać wyłącznie polskiego rynku, ale cały region nadbałtycki oraz naszych południowych sąsiadów, którzy nie mają dostępu do morza. Jest realna możliwość, by Polska stała się Singapurem Bałtyku, ale to wymaga znaczącego zwiększenia naszych wolumenów. Robimy wszystko, by dzięki nieprzerwanym inwestycjom osiągnąć ten cel.

Strona 1 z 2
1
2

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

Google-ad id 33
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (1) pokaż wszystkie
  • Optymista 30 kwietnia 2021 14:59:01
    Profile Avatar

    Polska dobrze wykorzystuje swoje położenie w transporcie morskim

  • SYALH
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Węgiel za góry
13 czerwca 2021
43832
Wyłączenie Turowa może mieć katastrofalne dla Europy skutki
15 czerwca 2021
23713
Fedrują najgłębiej położoną ścianę w historii polskiego górnictwa węglowego
17 czerwca 2021
18375
Rząd zapowiada, że nie zaakceptuje nowych kopalń węgla
15 czerwca 2021
14209
Jedenastu górników poszukiwanych po wybuchu
12 czerwca 2021
14189
W Halembie fedrowali z zakrętem
12 czerwca 2021
12594
Fedrują na dwie ściany, dwie kolejne szykują
16 czerwca 2021
10358
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Twoje urządzenie:
Partnerzy portalu