Samorząd woj. śląskiego, który z końcem marca br. przyjął pierwszą wersję Terytorialnego Planu Sprawiedliwej Transformacji (TPST) opartą na środkach Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, oczekuje na wytyczne, na ile dokument ten ma też ujmować finansowanie z gwarancji i pożyczek.
Nowa europejska perspektywa finansowa 2021-2027 oznacza nowy model finansowania zadań w woj. śląskim oparty m.in. na nowym Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Zgodnie z zaprezentowanym w styczniu br. przez rząd projektem Umowy Partnerstwa Polski z UE na lata 2021-2027 do woj. śląskiego mają trafić największe w kraju środki polityki spójności zasilające regionalne programy operacyjne (2 mld 365 mln euro) i ponad połowa całej puli FST (2 mld 66 mln euro).
Rozdział środków FST będzie ujęty w Umowie Partnerstwa Polski z UE na lata 2021-2027, a podstawą ich wydawania będą powstające w województwach Terytorialne Plany Sprawiedliwej Transformacji. Pierwszy projekt TPST dla woj. śląskiego tamtejszy zarząd województwa przyjął 31 marca br.
Na razie projekt TPST dla woj. śląskiego ujmuje jedynie środki FST, będącego jednym z trzech filarów unijnego mechanizmu sprawiedliwej transformacji. Dwa pozostałe filary mechanizmu to instrument gwarancyjny InvestEU oraz instrument pożyczkowy.
Podczas poniedziałkowego spotkania konsultacyjnego projektu TPST dla woj. śląskiego wicedyrektor departamentu rozwoju regionalnego w tamtejszym urzędzie marszałkowskim Stefania Koczar-Sikora odpowiadała m.in. na pytanie, czy kolejne wersje projektu będą ujmowały filary mechanizmu sprawiedliwej transformacji gwarancyjny oraz pożyczkowy.
- Cały czas klaruje się wykładnia, w jaki sposób w terytorialnym planie my mamy kotwiczyć inwestycje nie tylko z pierwszego filaru mechanizmu, ale również z drugiego i trzeciego - i tutaj jesteśmy w stałym ze stroną ministerialną i komisyjną, żeby dopełnić zadość tym zapisom - zaznaczyła Koczar-Sikora.
Prawdopodobnie, na dzisiaj, interpretacja jest taka, że jeśli identyfikujemy duże inwestycje w rozumieniu KE, będzie je trzeba wpisać do planu - i w tym celu wystąpiliśmy z pytaniami do Ministerstwa aktywów państwowych i ministerstwa Środowiska i klimatu, aby takie inwestycje uchwycić. W przypadku inwestycji mniejszej rangi będziemy raczej wskazywali sektory i podsektory w kolejnej wersji naszego planu - z pewnością będziemy tę część wypełniać torując wsparcie dla tych projektów, przedsięwzięć z drugiego i trzeciego filaru - zobrazowała.
Dyrektor powtórzyła, że wykładnia, jak mocno projekty z drugiego i trzeciego filaru powinny być osadzone w projekcie TPST, dopiero kształtuje się, stąd pierwsza wersja celowo nie została o nie uzupełniona, aby nie wprowadzać nikogo w błąd.
Unijny mechanizm sprawiedliwej transformacji koncentruje się na dwóch kierunkach: pierwszy to adresowana m.in. do biznesu dywersyfikacja i modernizacja gospodarek lokalnych; drugi ma ograniczać negatywne skutki dla rynku pracy.
Samorząd woj. śląskiego prowadzi prace nad projektem swojego TPST w uzgodnieniu z partnerami społeczno-gospodarczymi i publicznymi, przy wsparciu firmy PwC. W woj. śląskim środki FST mają trafić do wszystkich podregionów, poza dawnym woj. częstochowskim.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.