Ponad 100 m tunelu wydrążyła maszyna TBM - poinformował w czwartek Urząd Miasta w Świnoujściu (Zachodniopomorskie). Maszyna Wyspiarka za ok. pół roku powinna przebić się pod dnem Świny.
Na wyspie Uznam TBM Wyspiarka przebiła się już przez ścianę czołową w szybie startowym i układa kolejne pierścienie tunelu. Do czwartku 8 kwietnia zamontowano ich 71, czyli gotowych jest 116 metrów tunelu - poinformował świnoujski magistrat.
Jak wskazano, zgodnie z harmonogramem za ok. pół roku maszyna powinna przebić się pod dnem Świny i dotrzeć na wyspę Wolin, gdzie przygotowywana jest komora do jej odbioru.
Obudowa tunelu będzie składała się z 785 pierścieni, a każdy z nich z 8 elementów. Jeden pierścień będzie ważył od 75 do 100 ton - w zależności od wielkości.
TBM Wyspiarka może drążyć maksymalnie 6 cm na minutę, co z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych operacji technologicznych, daje około 10 metrów na dobę. Jednocześnie ze specjalnych pierścieni układa za sobą kolejne elementy obudowy tunelu, który w przekroju kołowym i szerokości wewnątrz ma 12 metrów - wyjaśniono.
Elementy pierścieni są produkowane w zakładzie prefabrykacji na terenie budowy.
Bardzo ważna jest tu precyzja. Szerokość jednego nie może różnić się od drugiego o więcej niż 0,5 milimetra, w grubości o 1,5 mm, a długości o 1 mm - powiedział, cytowany w komunikacie dyrektor kontraktu z firmy PORR, generalnego wykonawcy tunelu w Świnoujściu Piotr Flisiak.
Gotowe elementy pierścieni (tzw. tubingi) - jak wyjaśniono - są składowane na placu magazynowym, skąd w odpowiedniej kolejności przewożone są do komory startowej.
Drążenie tunelu odbywa się przy pomocy tarczy skrawającej o średnicy 13,5 m, którą przesuwają siłowniki hydrauliczne. Na przedzie tarczy znajdują się dysze wstrzykujące tzw. płuczkę bentonitową, która służy zagęszczaniu i uplastycznianiu drążonego gruntu.
Sama płuczka jest dostarczana do maszyny z zakładu separacji jednym z rurociągów. Kolejnym, płuczka już z wydobytym urobkiem, wraca do zakładu. Tam, poprzez system sit i hydrocyklonów, jest czyszczona, oddzielana od urobku. Dzięki temu może być wykorzystana wielokrotnie - wskazano. Na terenie inwestycji, na wyspach Uznam i Wolin, toczą się także inne prace, m.in. przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu, a także roboty drogowe - ziemne: profilowanie, uzupełnienie i zagęszczanie podłoża pod przyszłą drogę DK 93 oraz DD 1.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.