Internetowy Punkt Obsługi Pasażera uruchomił - pod skrótem e-POP - Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM). Organizator komunikacji w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii likwiduje jednocześnie stacjonarne Punkty Obsługi Klienta systemu Śląskiej Karty Usług Publicznej (ŚKUP).
W poprzednich tygodniach rzecznik ZTM Michał Wawrzaszek zapowiadał, że sieć 40 Punktów Obsługi Klienta systemu ŚKUP przestanie działać 22 marca. W piątek, 19 marca, poinformował, że część ich funkcji przejmie ePOP, czyli udostępniona już na stronie metropoliaztm.pl specjalna platforma, integrująca narzędzia sprzedażowe i kontaktowe.
Impulsem do stworzenia e-POP były najczęściej zgłaszane sprawy przez pasażerów w stacjonarnych Punktach Obsługi Pasażera i poprzez infolinię - powiedziała cytowana przez Wawrzaszka dyrektor Zarządu Małgorzata Gutowska, wskazując też na chęć ułatwiania i przekonywania pasażerów do zdalnego załatwiania spraw w kontekście zasad bezpieczeństwa w trakcie pandemii.
W efekcie powstała przestrzeń w internecie, w której łatwo można załatwić najważniejsze rzeczy. Chcemy, aby pasażerowie poświęcali jak najmniej czasu na szukanie odpowiedniej strony i interesujących ich informacji. W e-POP zrobią to szybciej i sprawniej i - co ważne - w bezpieczny sposób - zapewniła Gutowska.
Nowe narzędzie łączy internautów z Portalem Klienta, dzięki któremu można m.in. zarządzać kartą ŚKUP, czy z wyszukiwarką połączeń i rozkładów jazdy. Funkcja złóż wniosek lub skargę odsyła do właściwego formularza. E-POP ułatwia również pobranie aplikacji Mobilny ŚKUP oraz przekierowuje do Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, gdzie możliwe jest sprawdzanie odjazdów w czasie rzeczywistym.
Zlikwidowaną teraz sieć Punktów Obsługi Klienta ŚKUP przygotował w poprzednich latach mBank, obsługujący płatności w ramach systemu ŚKUP. Zlokalizowano je, biorąc pod uwagę łatwość dostępu, m.in. w centrach miast czy centrach handlowych. W punktach tych można było m.in. złożyć wniosek o spersonalizowaną kartę ŚKUP, odebrać ją, odblokować oraz zwrócić czy składać reklamacje.
Początkowo punkty te były jedynym miejscem wydawania kart ŚKUP. Wraz z rozwojem epidemii w ub. roku ZTM umożliwił płatną dostawę zamawianych kart do domów, a także bezpłatną - w 10 Punktach Obsługi Pasażera ZTM. 22 marca karty nieodebrane z Punktów Obsługi Klienta zostaną przekazane do Punktów Obsługi Pasażera. Karty zamówione po 6 marca będzie można nadal zamawiać z przesyłką do domu przez Portal Klienta lub odbierać w Punktach Obsługi Pasażera.
Śląska Karta Usług Publicznych pozostaje obecnie jedynym nośnikiem informacji np. o zakupionych na terenie ZTM biletach okresowych czy przysługujących pasażerom ulgach. Od dawna trwają przymiarki do jej modernizacji; chodzi także o integrację systemu z innymi środkami transportu, np. rowerami miejskimi.
Z końcem grudnia ub. roku Metropolia ogłosiła przetarg na wykonanie modyfikacji ŚKUP, czyli prac, dzięki którym dotychczasowy system - zamówiony przez poprzedników obecnego ZTM i wprowadzony z opóźnieniem już jako przestarzały - ma działać online, bez potrzeby używania kart. Podstawą nowego rozwiązania ma być mobilna aplikacja. GZM szacuje, że po pozytywnie zakończonym przetargu, prace potrwają około półtora roku.
Nie czekając na ich efekt ZTM wiosną ub. roku wprowadził aplikację Mobilny ŚKUP, aby doraźnie ułatwić korzystanie z przestarzałego i niefunkcjonalnego rozwiązania. W kontekście pandemii narzędzie umożliwiło szybkie kodowanie na karcie biletów i zasileń pieniądza elektronicznego kupowanych na Portalu Klienta ŚKUP przy użyciu własnego smartfona z funkcją płatności zbliżeniowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.