Samorząd Chorzowa dostał dwie oferty w przetargu na nową ekspertyzę techniczną dotyczącą stanu estakady drogowej w ciągu ul. Katowickiej (DK79) - poinformowała w piątek rzeczniczka miejscowego magistratu Katarzyna Hohuł. Przecinająca chorzowski rynek estakada jest zamknięta od czerwca br.
Jak wynika z dokumentacji przetargowej, przy budżecie miasta na to zamówienie w wysokości 528,9 tys. zł, oferta firmy GF-Mosty z Piekar Śląskich opiewa na 713,4 tys. zł, a oferta firmy Infrastruktura Komunikacyjna ze Żmigrodu - na 265,7 tys. zł.
Ekspertyza ma określić stan techniczny obiektu, wskazać zakres robót budowlanych, niezbędnych do doprowadzenia go do właściwego stanu technicznego, a także określić wymagany kształt i skuteczność ewentualnego tymczasowego podparcia wszystkich przęseł.
We wcześniejszych informacjach przedstawiciele miasta wyjaśniali, że chodzi o nową ekspertyzę, uzupełniającą ekspertyzę posiadaną już przez miasto, a mającą sprawdzić, czy istnieje możliwość doprowadzenia estakady do stanu technicznego zgodnego z prawem, oraz czy jest możliwość jej tymczasowego podparcia.
Miasto wskazuje, że realizuje w ten sposób postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Wybrany planowo do końca grudnia br. wykonawca będzie miał 12 tygodni na realizację badań i dostarczenie dokumentu. Wówczas władze Chorzowa mogłyby jeszcze wiosną 2026 r. ogłosić harmonogram dalszych prac: wzmacniających lub rozbiórkowych.
W opisie przedmiotu zamówienia przypomniano, że prezydent Chorzowa zamknął w czerwcu br. obiekt ze względu na zalecenia wcześniejszej, pochodzącej z maja br. ekspertyzy, w której stwierdzono m.in., że zastosowana do sprężenia estakady stal “podlega korozji naprężeniowej, czyli może nastąpić jej nagłe pęknięcie bez widocznych produktów korozji lub odkształceń“.
Zgodnie z zaleceniem z majowej ekspertyzy, w związku z tym “przy założeniu braku kabli sprężających wynika, że obiekt nie wykazuje żadnej nośności i ulegnie awarii lub katastrofie (), należy (go - PAP) niezwłocznie wyłączyć z użytkowania a cały teren pod nim wygrodzić przed osobami postronnymi“.
W OPZ zaznaczono, że organy nadzoru budowlanego (tj. Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego oraz Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego) nałożyły na Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie obowiązek dostarczenia dwóch ekspertyz, które są teraz przedmiotem zamówienia.
Pierwsza z nich ma na celu stwierdzenie przyczyn złego stanu technicznego obiektu oraz ustalenie przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia budowlane, czy istnieje możliwość doprowadzenia obiektu do stanu technicznego zgodnego z prawem, ewentualnie czy istnieje konieczność jego rozbiórki.
Celem drugiej jest ustalenie kształtu i skuteczności rozwiązania tymczasowego podparcia wszystkich przęseł w odległości ok. 6 metrów od osi podpór, przyjętego w majowej ekspertyzie technicznej. Zgodnie z nią możliwe jest wykonanie takiego podparcia, jednak wymaga to przeprowadzenia szczegółowych obliczeń i przygotowania projektu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.