- Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła przetarg na opracowanie jej strategii rozwoju na lata 2022-2027 z perspektywą do 2035 r. - poinformował podczas środowych obrad zgromadzenia GZM przewodniczący zarządu Kazimierz Karolczak.
Zgodnie z treścią zamówienia strategia ma powstać do końca października 2022 r.
W listopadzie 2018 r. zgromadzenie GZM przyjęło Program działań strategicznych do 2022 r., będący obecną podstawą działań GZM - w kontekście kształtowania się nowej europejskiej perspektywy finansowej oraz w czasie wypracowywania strategii.
Wstępne prace nad długoterminową strategią GZM trwają od maja 2018 r. W październiku ub. roku zgromadzenie GZM, w którego skład wchodzą prezydenci, burmistrzowie i wójtowie miast i gmin Metropolii, uchwaliło szczegółowy tryb i harmonogram opracowania projektu strategii - w tym tryb prowadzenia konsultacji społecznych.
Jak wyjaśniał w środę Karolczak, długi czas przygotowywania obecnego zamówienia wiązał się m.in. z długotrwałymi pracami nad zmianą ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju państwa (weszła w życie 13 listopada ub. roku), a w niej - z systemowym powiązaniem planowania przestrzennego ze strategią rozwoju, jako jej zasadniczego elementu.
Rozpoczynanie wcześniej prac, mając wiedzę o tych zmianach, bardzo głębokich myślę, że byłoby niezasadne i powodowałoby konieczność rozpoczynania później prac od nowa. Stąd czekaliśmy, aż ustawa zostanie przyjęta i rozpoczynamy swoje działania - zaznaczył Karolczak.
Zgodnie z ogłoszeniem przetargowym zakres przedmiotu zamówienia podzielony jest na cztery etapy prac: prace przygotowawcze (w tym spotkanie inauguracyjne i raport z pozyskania materiałów wejściowych, część analityczno-diagnostyczna (diagnoza stanu GZM), część delimitacyjna (obszary funkcjonalne GZM) oraz część strategiczna (strategia rozwoju GZM z prognozą oddziaływania na środowisko projektu dokumentu, dokumentacją kierowaną do nadzoru prawnego wojewody śląskiego oraz streszczeniem strategii).
W pracach nad strategią, prócz dokumentów od szczebla międzynarodowego po lokalny, należy uwzględnić dokumenty metropolitalne, w tym m.in. dane i opracowania zawarte na portalu InfoGZM, Program Działań Strategicznych GZM do roku 2022 oraz wyniki zrealizowanych działań czy Strategię promocji oraz marki wraz ze strategią komunikacji marketingowej GZM do 2023 r.
W toku prac należy też uwzględnić wnioski i informacje zebrane w ramach procedury sporządzania ramowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego GZM na przełomie 2018-2019. Procedura tworzenia tego dokumentu nie była kontynuowana z uwagi na zmianę przepisów w 2020 r.
Obecny termin składania ofert w przetargu na nową strategię GZM to 16 kwietnia br. Termin realizacji zamówienia to 15 grudnia 2022 r., przy czym dokument w całości ma być przekazany do końca października 2022 r.; termin końcowy wiąże się z uzyskaniem w jego ramach pozytywnej oceny nadzoru prawnego wojewody śląskiego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.