Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, która pracuje nad 13 inwestycjami zgłoszonymi do programu Kolej Plus, zakładającego wsparcie państwa dla lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej, rozpoczęła realizację jego II etapu. Chodzi o opracowanie tzw. wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.
W sierpniu ub.r. Metropolia GZM zgłosiła do programu Kolej Plus 15 projektów kolejowych wpisujących się w koncepcję Kolei Metropolitalnej, przygotowywanej we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi oferty częstych i szybkich połączeń aglomeracyjnych. Trzy miesiące później wszystkie zgłoszone projekty zostały zakwalifikowane do drugiego etapu rządowego programu.
Obecnie, po wycofaniu dwóch projektów, Metropolia kontynuuje prace dotyczące 6 projektów liniowych (mają one usprawnić połączenia na trasie kilku gmin z miastem wojewódzkim, czyli Katowicami) oraz 7 punktowych (poprawiających dostępność kolei w ramach jednej gminy).
Zgodnie z informacjami Metropolii rozpoczęła ona już prace nad kluczowym elementem, potrzebnym do uzupełnienia wniosków w drugim etapie naboru do programu Kolej Plus. Chodzi o opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego, w którym m.in. oszacowany zostanie koszt realizacji 13 zgłoszonych inwestycji i przeprowadzona inwentaryzacja infrastruktury kolejowej.
Analiza obejmie wykonanie schematów linii, opracowanie rozkładu jazdy oraz opisu infrastruktury kolejowej, bocznic i posterunków ruchu. To także przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego w przypadku budowy nowych przystanków kolejowych.
Wstępne studium planistyczno-prognostyczne dla wybranych projektów, zgłoszonych do Kolei Plus, powstanie częściowo w ramach opracowywanego obecnie wstępnego studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Gminy GZM nie będą ponosiły kosztów związanych z opracowaniem dokumentacji.
Obecnie Metropolia prowadzi przetarg na wykonanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego (WSPP) w podziale na dwa zadania: obejmujące projekty liniowe i oraz punktowe. Termin składania ofert to 25 marca br. Realizacja WSPP musi zakończyć się przekazaniem do PKP PLK gotowej dokumentacji z końcem listopada, co wynika z harmonogramu realizacji Kolei Plus.
W wyniku oceny złożonych dokumentów, najpóźniej w lutym 2022 r. mają zostać ogłoszone wybrane do dofinansowania projekty, które zostaną zrealizowane do końca 2028 r. Metropolia zobowiązała się do sfinansowania 15-procentowego wkładu własnego kosztów kwalifikowalnych każdego z projektów, który będzie realizowany w ramach programu.
Obecna lista projektów to efekt współpracy Metropolii oraz gmin członkowskich, w ramach koncepcji Kolei Metropolitalnej. Ewentualne dotacje z Kolei Plus przyspieszyłyby ich realizację i usprawniłyby transport szynowy na terenie GZM. Łączny koszt wszystkich zgłoszonych projektów to ok. 1,7 mld zł, a szacowany wkład własny Metropolii - ponad 200 mln zł.
Wśród zakwalifikowanych do II etapu Kolei Plus projektów z terenu GZM dominują budowy nowych przystanków osobowych. Gliwice chcą budować przystanek: Bema na linii do Katowic, Zabrze myśli o przystankach: Armii Krajowej i Zaborze Północ na linii Gliwice-Katowice, a Świętochłowice - o przystanku Mijanka na tej samej linii. Bytom zgłosił przystanki Os. Arki Bożka oraz Rozbark - na linii Katowice - Tarnowskie Góry, a Tychy - modernizację stacji Tychy Miasto.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.