REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
12 marca 2021 10:53 Portal gospodarka i ludzie autor: Janusz Mincewicz 1.7 tys. odsłon

W 2030 roku cały tabor PKP Intercity będzie nowy lub zmodernizowany

- Nasze inwestycje planowane są w taki sposób, by spółka była przygotowana pod względem taborowym do obsługi spójnej sieci transportowej dla całego kraju - powiedział Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity
fot: Materiały prasowe

- Mamy opracowany długofalowy plan rozwoju, który zakłada odbudowę roli kolei jako środka transportu pierwszego wyboru w przewozach dalekobieżnych dla jak największej liczby mieszkańców kraju - tak o planach na przyszłość mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity w rozmowie z portalem netTG.pl. 

- Z prognoz Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w 2020  r. koleją  podróżowało 201,5 mln pasażerów, wobec  335,9 mln  w 2019 r., to aż 40 proc. mniej. Jak te wyniki wpłyną na rozwój PKP Intercity?
- Dynamiczny wzrost popularności polskiej kolei i usług PKP Intercity czasowo wstrzymała epidemia koronawirusa. Epidemia i związane z nią ograniczenia w przemieszczaniu się wpłynęły na intensywność podróży Polaków i tym samym liczbę pasażerów pociągów PKP Intercity. W 2020 r. z naszych usług  skorzystało blisko 26,7 mln pasażerów, co stanowi 45 proc. spadku w stosunku do 2019 r., kiedy to przewieźliśmy 48,9 mln osób.

Proces powrotu pasażerów do pociągów w takiej liczbie, jaką notowaliśmy przed epidemią, wymaga oczywiście czasu, ale mamy opracowany długofalowy plan rozwoju, który zakłada odbudowę roli kolei jako środka transportu pierwszego wyboru w przewozach dalekobieżnych dla jak największej liczby mieszkańców kraju. Plany PKP Intercity zakładają osiągnięcie liczby ponad 74 mln pasażerów w 2030 r. 

- Czy mniejsza liczba pasażerów nie wpłynie na liczbę połączeń i uruchamianych pociągów?
- W rozkładzie jazdy na  sezon 2020/2021, który obowiązuje od 13 grudnia ubiegłego roku, każdego dnia na tory wyjeżdża średnio ok. 400 pociągów PKP Intercity. Utrzymaliśmy ten sam poziom oferty mimo utrudnionej sytuacji rynkowej spowodowanej wciąż trwającą epidemią. Nowa, dziesięcioletnia umowa PSC (z ang. Public Service Contract) podpisana z Ministerstwem Infrastruktury umożliwi nam w kolejnych latach rozwój oferty i wzrost liczby połączeń uruchamianych rocznie – z 120 tys. pociągów w 2021 r. do ponad 196 tys. w 2030 r., co stanowi wzrost o 64 proc. 

- Jak planujecie zrealizować ten 64-rocentowy wzrost w ciągu 10 lat?
- Wzrost liczby połączeń PKP Intercity będzie następować sukcesywnie wraz z realizacją naszych inwestycji taborowych oraz rozwojem oferty, co będzie wynikiem m.in. wykorzystania efektów modernizacji linii kolejowych.    

- Jestem mile zaskoczony nowymi międzynarodowymi połączeniami wprowadzonymi  w grudniowym rozkładzie jazdy. Jak pandemia wpływa na  frekwencję w nich?
- Rozkład na sezon 2020/2021 przyniósł nowe możliwości zagranicznych podróży. Pociąg IC Wawel zapewnia mieszkańcom Krakowa, Katowic, Opola, Wrocławia i Zielonej Góry codzienne połączenie z Berlinem. Podróżni zyskali także bezpośrednie połączenie z Podkarpacia do Pragi i Budapesztu, które umożliwia nowa, wydłużona do Przemyśla relacja pociągu IC Cracovia. Obecna sytuacja spowodowana pandemią odbija się na zapotrzebowaniu na podróże zagraniczne, ale liczymy na to, że już niedługo sytuacja  zacznie wracać do normy.

- W latach 2021-2030 spółka zapowiada inwestycje taborowe i polepszenie komfortu podróży aż za  19 mld zł.
- Inwestycje w nowoczesny tabor stanowią realizację planów rozwoju sektora kolejowego w całej Europie do 2050 r., które nakreśliła  Komisja Europejska. Zrównoważony transport to jedno z założeń Europejskiego Zielonego Ładu, który za cele dla sektora transportowego wyznacza ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i osiągnięcie bardziej zrównoważonego rozwoju. Dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego jest jednym z głównych celów nowej umowy PSC.

Wzmocnienie pozycji PKP Intercity na rynku przewozów pasażerskich będzie napędzane potężnymi inwestycjami w nowoczesną flotę pociągów. Dzięki nowej umowie PSC, stanowiącej gwarancję dla pozyskiwania finansowania zewnętrznego, a także z wykorzystaniem środków własnych, możliwe będą inwestycje taborowe na kwotę ponad 19 mld zł w latach 2021-2030. Będziemy je realizować w ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” .

Planowane inwestycje obejmują m.in.: zakup 38 składów wagonowych, piętrowych typu push-pull do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi dostosowanych do prędkości 200 km/godz., zakup ponad 500 nowych wagonów, dostosowanych do prędkości nie mniejszej niż 200 km/godz., a także modernizację blisko 500 wagonów kursujących z prędkością 160  i 200 km/godz.

  Rozwój kolei, jako ekologicznego środka transportu, oznacza także inwestycje w nowoczesne lokomotywy i elektryczne zespoły trakcyjne. Kupimy 63 (+ opcja 32) lokomotywy wielosystemowe prowadzące pociągi z prędkością 200 km/godz., 16 lokomotyw hybrydowych; spalinowo- elektrycznych o prędkości maksymalnej w trakcji elektrycznej 160 km/godz. i w trakcji spalinowej 120 km/godz oraz 20 składów zespolonych o napędzie hybrydowym i prędkości max. do 160 km/godz. W efekcie naszą flotę zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2. Dzięki zakupom taboru nastąpi optymalizacja czasu i zwiększenie komfortu podróży przy uzyciu lokomoty hybrydowych wykorzystywanych na liniach zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych. Warto podkreślić, że w 2030 r. cały tabor PKP Intercity będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. 

- Od kilku lat trwa wielka ofensywa inwestycyjna na polskich torach, pociągi niedługo będą mogły jeździć nawet 250 km/godz. Czy PKP Intercity ma już tabor do takich prędkości?
- Nowy roczny rozkład jazdy przyniósł widoczne efekty programu modernizacji polskiej kolei – zwiększył się komfort podróżowania dzięki obsługiwaniu coraz większej liczby pociągów nowym lub zmodernizowanym taborem, a unowocześniana flota wykorzystuje zmodernizowane linie kolejowe, zapewniając krótsze czasy przejazdu na wielu trasach. Najbliższe lata przyniosą kolejne zakupy nowoczesnego taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych, co pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. Te zakupy taborowe będą odpowiednio dostosowane pod kątem jej rozwoju. 

- Czy jest pan zadowolony z projektowanych połączeń kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego?
- Pozytywnie oceniam każde działania, których celem jest zwiększenie udziału transportu kolejowego w rynku przewozów pasażerskich. Cieszę się, że polska kolej się rozwija i staje się coraz bardziej konkurencyjna. Jako przewoźnik wykorzystujemy efekty prowadzonych prac inwestycyjnych przez zarządcę infrastruktury, tworząc z roku na rok coraz bardziej atrakcyjną ofertę czy zwiększając częstotliwość kursowania pociągów PKP Intercity. Nasze inwestycje planowane są w taki sposób, by spółka była przygotowana pod względem taborowym do obsługi spójnej sieci transportowej dla całego kraju.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • DABJL
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]