Zakłady górnicze Murcki-Staszic i Wujek, należące do Polskiej Grupy Górniczej, już od ponad dwóch miesięcy tworzą jeden wspólny organizm pod nazwą Staszic-Wujek. Jednocześnie powstał plan ruchu kopalni na lata 2021-2023. Niebawem też wykonane zostanie podziemne połączenie usprawniające wentylację wyrobisk i dające możliwość swobodnego transportu załogi i urobku.
Trwają roboty zmierzające do połączenia wyrobiskami dołowymi obydwu ruchów. Zrealizowano już chodnik odstawczy 407/1/SW i rozpoczęto drążenie chodnika łączącego 470/1/SW w kierunku z ruchu Murcki-Staszic do ruchu Wujek.
– Wykonanie obydwu wyrobisk pozwoli na przekierowanie nadawy z pola L ruchu Wujek do ruchu Murcki-Staszic, a ponadto na odprowadzenie części zużytego powietrza do szybu V ruchu Murcki-Staszic. Planowane zakończenie tych robót spodziewane jest na początek września tego roku – tłumaczy Grzegorz Rutkowski, zastępca kierownika Działu Przygotowania Produkcji w kopalni Staszic-Wujek.
Trudne warunki, dobre wyniki
A zatem najpierw wentylacja, która ma priorytet ze względu na bezpieczeństwo pracy załogi, a następnie transport i odstawa. Budowa tej ostatniej zajmie górnikom co najmniej trzy miesiące. Drążenie podziemnego połączenia obydwu ruchów wykonywane jest kombajnem R-130 w pokładzie o miąższości 2,2 m. Część prac przebiega w kamieniu, w dość trudnych warunkach geologiczno-górniczych, co niestety spowalnia roboty.
– Pomimo tego notujemy dobre wyniki. W ostatnim okresie załoga osiągała postęp drążenia rzędu 10 m na dobę, co można uznać za dobry wynik. Chodnik prowadzony jest w obudowie standardowej o wysokości około 4 m i szerokości około 6 m. Wiadomo, będzie on służył odstawie urobku, transportowi ludzi i materiału. Mało wydajny transport kołowy urobku, który stosowano w ruchu Wujek, zostanie zastąpiony nowoczesnym, taśmowym – wyjaśnia Rafał Banaś, kierownik Oddziału GRP-5, wykonujący to właśnie zadanie.
Długość obydwu wyrobisk, które połączą ruchy, wynosić będzie ok. 900 m, z czego wykonano już 360 m.
Kluczowy rejon
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w ub.r. załoga ruchu Wujek prowadziła prace przygotowawcze w pokładzie 407/4 w celu uruchomienia ściany II L. Dziś partia L to jest kluczowy rejon dla dalszego funkcjonowania tego ruchu.
Rozwiązanie związane z połączeniem obu ruchów było podyktowane kwestiami ekonomicznymi oraz optymalizacją dostępu do bazy zasobowej. Ruch Wujek ma bowiem łatwiejszy dostęp akurat do tej partii złoża. Po wybraniu pierwszej ściany górnicy z Wujka mają w planie zadomowić się na dłużej w pokładzie 407/4. Zaplanowano tam bowiem do wybrania jeszcze dwie kolejne ściany. Do wybrania jest w sumie ok. 2,5 mln t węgla energetycznego o wysokich parametrach jakościowych. Jeśli nic nie przeszkodzi, stanie się to do 2028 r.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
To jest z trzeci chodnik który jedzie w stronę Wujka może tym razem nie będą to kolejne miliony utopione ??
Ja Staszic się przebije i i bydzie gryf. I zamkną kwk wujek bo staszic pociągnie na dno tą grube tak jak boże dary i wieczorek.